Nu contează dacă stai în spatele volanului unei maşini de curse sau conduci un autoturism cu 90 de cai putere. În ambele cazuri, producătorii auto au investit mult timp şi resurse pentru a studia aerodinamica vehiculului şi cum îi afectează performanţele pe şosea.
Iar eleroanele şi spoilerele, deşi au un aspect asemănător şi sunt frecvent confundate, reprezintă componente auto care au o legătură directă cu aerodinamica maşinii.
Pentru mulţi dintre cei pasionaţi de autoturisme, aceste piese sunt considerate esenţiale pentru performanţele unui vehicul. Sunt destui cei care vor să-şi echipeze maşinile cu eleroane sau cu spoilere custom – din motive care ţin de estetică, dar şi pentru a îmbunătăţi modul în care se comportă autoturismul pe şosea. Numai că eleroanele nu sunt spoilere şi fiecare dintre ele are un efect diferit asupra vehiculului.
Pe scurt:
- Un eleron este un element în formă de aripă inversată, care permite aerului să circule pe deasupra şi pe sub el. Este folosit în special la maşinile de curse.
- Un spoiler este o barieră care forțează aerul să curgă doar pe deasupra lui, pentru că nu este separat faţă de corpul maşinii.
Vezi AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Iată şi alte diferenţe şi ce efecte au acestea, pentru fiecare piesă în parte.
Ce este un eleron
Un eleron este o piesă care seamănă cu o aripă de avion întoarsă (de unde vine şi una dintre denumirile din limba engleză: „wing”) şi care se montează pe portbagajul unui autovehicul. Are rolul de a creşte aderenţa autoturismului şi de a micşora, în acelaşi timp, viteza maximă.
Din punct de vedere aerodinamic, forma lui îi permite să capteze aerul care vine pe deasupra autovehiculului şi îl redirecţionează în sus, astfel încât partea din spate a maşinii este împinsă în jos. Acest lucru este util mai cu seamă într-o cursă auto, acolo unde pilotul vrea să intre cu o viteză cât mai mare într-o curbă şi să o menţină cât mai mult posibil.
Eleronul este utilizat cu precădere pe maşinile de curse, fie că vorbim despre Formula 1, fie de cursele de IndyCar, pentru că ele au nevoie din plin de aderenţă suplimentară, iar această piesă contribuie enorm la asta.
Ce este un spoiler
Pe de altă parte, spoilerul este o piesă de dimensiuni mai mici faţă de eleron, ce are rolul de a redirecţiona aerul care circulă pe deasupra autoturismului, fără să creeze o forţă de presiune în jos, aşa cum se întâmplă în cazul unui eleron. Presiunea rămâne normală în spatele autovehiculului, în timp ce viteza maximă creşte, consumul maşinii scade, iar aderenţa rămâne neschimbată.
Spre deosebire de eleroane, care sunt poziţionate doar deasupra portbagajului maşinii, spoilerele sunt de mai multe tipuri şi pot fi amplasate sub botul maşinii, sub bara din spate sau pe laterale. Ca formă, aceste piese sunt întotdeauna lipite de caroserie şi nu permit circulaţia aerului pe sub ele, aşa cum se întâmplă în cazul unui eleron.
Spoilerele sunt utilizate în mod obişnuit în cazul maşinilor de curse, pentru a îmbunătăţi aerodinamica lor, dar sunt tot mai frecvente şi pe autoturismele de zi cu zi. Pasionaţii de tuning sunt mari fani ai spoilerelor, care, în acest caz, au mai degrabă un efect estetic. Nu îmbunătăţesc considerabil aerodinamica maşinilor şi, de multe ori, au chiar un efect contrar, pentru că nu sunt alese în urma unor calcule, ci doar din considerente care ţin de aspect.
Tipuri de spoilere
În cazul eleroanelor, aşa cum am văzut, acestea pot fi amplasate doar deasupra portbagajului. Spoilerele sunt, însă, de mai multe tipuri, în funcţie de locul în care se fixează pe caroseria autoturismului:
- Spoilerul de portbagaj. Este cel mai des întâlnit model, indiferent că e vorba despre maşinile de curse sau de autoturismele destinate transportului de pasageri. Este amplasat în partea superioară a portbagajului unui vehicul. Are rolul de a îmbunătăţi stabilitatea maşinii şi aerodinamica la viteză mare. Multe autoturisme vin încă din fabrică dotate cu spoilere pe portbagaj.
- Spoilerul de plafon. Această piesă este, de obicei, ataşată în partea din spate a plafonului unui autoturism. Este proiectat pentru a se potrivi cu secţiunea superioară a lunetei şi se instalează direct deasupra geamului. Multe modele de autoturisme sunt dotate cu asemenea spoilere încă din fabrică, iar acestea includ şi lumini de poziţie, din motive estetice.
- Spoilerul frontal. Acest tip de spoiler este ataşat în partea din faţă a caroseriei, sub bara de protecţie. Are rolul de a îmbunătăţi fluxul de aer în jurul maşinii, reduce rezistenţa aerului şi creează condiţii îmbunătăţite de mers, din punct de vedere aerodinamic. Este fabricat, de cele mai multe ori, din metal sau din plastic uşor.
- Spoilerul spate. Precum spoilerul frontal, are acelaşi rol de a îmbunătăţi aerodinamica maşinii. Se instalează sub bara de protecţie din spate şi este, mai degrabă, un accesoriu estetic, pentru că echilibrează imaginea de ansamblu a autoturismului şi dă o tentă sportivă chiar şi autoturismelor mai greoaie, în ceea ce priveşte aspectul.
Vezi categoria noastră de PIESE
Cele mai des întâlnite materiale pentru spoilere şi eleroane
Iată care sunt principalele materiale din care sunt fabricate aceste piese, precum şi avantajele fiecăruia în parte:
- Plastic ABS. Cei mai mulţi dintre producătorii de piese şi echipamente auto produc spoilere dintr-un amestec de plastic ABS şi diverse alte substanţe, pentru a oferi o rezistenţă sporită acestui material, de altfel, ieftin. Plasticul e cunoscut pentru fragilitatea lui, un mare dezavantaj care creşte odată cu vechimea produsului.
- Fibră de sticlă. Este un material utilizat frecvent de producătorii de piese auto, datorită costurilor reduse, dar şi faptului că e durabil şi funcţional. Acest tip de spoilere şi eleroane e fabricat din pânză de fibră de sticlă, combinată cu o rășină termorezistentă, cum ar fi cea epoxidică.
- Fibră de carbon. Este un material ușor și rezistent, dar şi costisitor, în acelaşi timp. Pe de altă parte, nu poate fi utilizat pe scară largă, în producţia de piese auto, pentru că necesită un volum ridicat de muncă manuală.
- Silicon. Mai recent, mulți producători de accesorii auto folosesc polimeri organici cu siliciu. Principalul beneficiu al acestui material este plasticitatea sa. Siliconul are caracteristici termice foarte ridicate și oferă o durată de viață mai lungă a produsului.
Ce trebuie să ştii când alegi un eleron sau un spoiler
Autoturismele de serie ies pe uşa fabricii deja optimizate din punct de vedere aerodinamic, astfel încât, chiar şi la viteze maxime, să aibă suficientă stabilitate pe carosabil şi să păstreze o manevrabilitate optimă.
În cazul în care autoturismul a fost îmbunătăţit sau „tunat” şi a primit piese care îi sporesc puterea şi acceleraţia, viteza maximă va creşte semnificativ, însă caracteristicile aerodinamice rămân aceleaşi. O asemenea situaţie poate să ducă la probleme legate de controlul vehiculului, putând avea consecinţe grave.
Atât eleroanele, cât şi spoilerele îmbunătăţesc presiunea la coada vehiculului, dar utilizează principii aerodinamice diferite. În timp ce eleronul este proiectat să devieze aerul în sus şi, astfel, să împingă partea din spate a maşinii în jos, oferind mai multă aderenţă, eleroanele modifică fluxurile de aer care circulă în jurul maşinii şi îmbunătăţesc aerodinamica.
Pentru a alege un spoiler sau un eleron eficient, care să ofere nu doar avantaje de ordin estetic, ci să contribuie şi la performanţa maşinii, modelele alese trebuie testate într-un tunel de vânt. Altfel, aceste piese rămân doar nişte accesorii care înfrumuseţează maşina, dar care pot aduce chiar deservicii, în mers, pentru că niciunul nu are un impact pozitiv asupra accelerației la drum drept. Ambele sunt destinate îmbunătățirii stabilității și virajelor la viteze mari.
Vezi categoria noastră de AUTOUTILITARE
Aşadar, în cazul în care ai de gând să-ţi „tunezi” maşina şi să îi adaugi un eleron sau un spoiler, ţine cont de specificaţiile fiecărei piese în parte şi nu opta doar pentru latura estetică a lor. Interesează-te din timp care e cea mai bună opţiune pentru autoturismul tău şi alege în cunoştinţă de cauză, ţinând cont şi de recomandările producătorului auto.
Sursa foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.