
Chiar dacă lupta împotriva poluării auto este din ce în ce mai acerbă în prezent, mașinile au fost echipate încă de prin anii ’60 cu dispozitive de filtrare a particulelor de ulei care pot ajunge în gazele de evacuare sub formă de funingine și alte emisii. În rândurile următoare vei afla ce este un epurator de gaze și care sunt simptomele care anunță apariția unor defecțiuni ale acestuia.
- Ce este un epurator de gaze
- De ce este important filtrul epurator
- Care sunt simptomele unui epurator de gaze înfundat sau defect
- În ce situații se poate înfunda sau defecta un epurator de gaze
Ce este un epurator de gaze
Motoarele cu ardere internă funcționează printr-un proces vital numit combustie, adică arderea unui amestec optim de aer cu combustibil. În urma acestui proces, o parte dintre gazele rezultate sunt evacuate în atmosferă prin intermediul sistemului de evacuare a mașinii. Restul gazelor rămân în carterul motorului, formând gazele de carter. În sistemul de aerisire al carterului se află montat un epurator de gaze.
Epuratorul de gaze este un dispozitiv în formă de Y, dotat cu un filtru epurator de ulei. Un epurator de gaze captează particulele de ulei într-un rezervor special, fapt pentru care mai este denumit și „captator de ulei”. Dacă nu ar fi prezent un astfel de dispozitiv în sistemul de aerisire al carterului, vaporii de ulei ar afecta procesul de ardere (combustia), iar în gazele de eșapament evacuate de mașină s-ar regăsi un conținut mare de funingine. Cu alte cuvinte, epuratorul de gaze are un dublu-rol, atât pentru buna funcționare a motorului, cât și pentru protecția mediului înconjurător.
Rezervorul unui epurator de gaze se golește, după o anumită perioadă timp. Chiar dacă procedura este destul de simplă, prin scoaterea dopului de la rezervor și curățarea acestuia, ea se realizează în cadrul unui service auto.
Praful, calamina, uleiul sau funinginea sunt impurități pe care o mașină le acumulează de-a lungul timpului. Citește ce înseamnă ⏩ decarbonizarea motorului și ce beneficii îți poate aduce.
De ce este important filtrul epurator
Filtrul epurator este o componentă esențială a unui epurator de gaze. În funcție de mașină și mai ales de vechimea ei, filtrul epurator poate diferi ca structură. Cel mai adesea, vorbim de o sită metalică foarte fină, dar poate fi și sub o altă formă.
În orice caz, rolul acestuia este să filtreze, într-un rezervor al epuratorului, particulele de ulei din gazele pe care le produce un motor cu ardere internă. Astfel, gazele evacuate vor fi mai puțin toxice și se vor încadra în limitele de poluare admise la Inspecția Tehnică Periodică (ITP). Totodată, așa cum am precizat și mai sus, filtrul epurator va contribui la o funcționare corespunzătoare a motorului termic.
Care sunt simptomele unui epurator de gaze înfundat sau defect
Un epurator de gaze se poate înfunda sau, mai rău, defecta. Partea bună este că există câteva simptome principale care prevestesc, într-un fel sau altul, apariția unor probleme cu funcționarea acestui dispozitiv. În acest sens, uite care sunt aspectele de care să ții cont:
- În blocul motor se strâng pelicule de ulei, rezultate din cauza lipsei filtrării epuratorului. De asemenea, crește consumul de ulei al motorului;
- Sistemul de pre-aprindere al motorului nu funcționează corespunzător, împreună cu creșterea presiunii în carter;
- Performanțele motorului sunt afectate de lipsa aerului curat care este influențat de un epurator defect. Astfel, puterea motorului este scăzută, iar asta se observă cel mai clar în timpul accelerărilor;
- Motorul prezintă zgomote anormale la ralanți, cel mai adesea însoțite de o turație fluctuantă;
- Se observă urme de ulei în diferite locuri ale compartimentului motor, sub capotă: pe lângă capacul de chiulasă, pe la filtrul de aer al motorului sau conducta de admisie. De regulă, acestea sunt simptome specifice unui epurator de gaze înfundat;
- Pe sistemul de evacuare al mașinii există particule de funingine vizibile. De asemenea, mașina poate scoate fum negru. Aceste aspecte sunt cauzate de faptul că vaporii de ulei au ajuns în camera de ardere;
- Nu în ultimul rând, crește consumul de combustibil al mașinii. Deși este un simptom comun și pentru alte tipuri de defecțiuni, este un parametru deloc de neglijat.
Înfundarea sau defectarea epuratorului de gaze este, prin urmare, o problemă care trebuie rezolvată într-un service auto.
Ai nevoie de un asemenea dispozitiv? Pe Autovit.ro, sunt diverse 👉 EPURATOARE DE GAZE pentru modelul tău de mașină. Poți găsi filtru epurator BMW, epurator de gaze pentru Golf, epurator de gaze pentru Passat etc.
În ce situații se poate înfunda sau defecta un epurator de gaze
Cauzele care conduc la înfundarea sau defectarea unui epurator de gaze ar putea fi:
- Furtunuri, conducte sau valve deteriorate. În aceste cazuri, uleiul depus și funinginea pot înfunda atât epuratorul, cât și supapa de accelerație;
- Încărcarea supapei de ventilație a carterului cu vapori contaminați cu ulei. În cele din urmă, acesta se poate înfunda sau defecta, iar epuratorul nu va mai funcționa optim;
- Combustia din camera de ardere nu se produce corect. Motivele sunt variate, de la probleme cu injectoarele, scurgeri în admisie, tacheți defecți, supape defecte etc. Vei observa, așadar, diverse rateuri ale motorului;
- Folosirea unui ulei sau combustibil de proastă calitate;
- Existența unei mașini vechi, cu kilometraj foarte mare, creează condiții favorabile pentru defectarea epuratorului, mai ales dacă acesta nu a fost curățat niciodată;
- Un piston uzat permite intrarea unui volum mare de gaze în carter și, astfel, crește presiunea în acest compartiment. Epuratorul poate ceda, deoarece nu face față gazelor rezultate. Această presiune face ca uleiul de motor să se infiltreze în compartimentul motor, în diverse locuri precum pe arborele cotit, capacul de chiulasă, capacul de umplere a uleiului ș.a.m.d.
În situația în care epuratorul de gaze s-a defectat și nu mai poate fi reparat, atunci va trebui să achiziționezi unul nou. Un service auto te va ajuta să faci asta fără prea mari bătăi de cap din partea ta, însă este bine să ții cont și de informațiile de mai jos:
- Epuratorul de gaze trebuie să dețină un filtru interior, indiferent de structura acestuia. Fără un filtru interior eficient, ideal din oțel inoxidabil, epuratorul de gaze poate înfunda sau chiar bloca supapele pistoanelor sau EGR-ul;
- Calitatea furtunurilor trebuie să fie una foarte bună din simplul motiv că ele se pot topi sau degrada la temperaturi înalte de funcționare. Prin urmare, ele trebuie fabricate din materiale rezistente la presiune și temperaturi mari;
- Un epurator de gaze performant nu este ieftin, dar va colecta corespunzător peliculele de ulei. Nu alege, așadar, dintre cele mai ieftine epuratoare de gaze existente pe piață. De exemplu, un epurator de calitate poate prezenta atât o supapă eficientă de scurgere, cât și o metodă ușoară de verificare a nivelului de ulei acumulat în rezervor;
- Sunt mai multe metode de epurare a uleiului, precum cea ciclică sau labirint. De exemplu, sistemul de epurare labirint ajută la colectarea particulelor mari, iar sistemul de epurare ciclic separă chiar și cele mai mici particule de ulei. Epuratoarele de ultimă generație combină cele două sisteme;
- Nu în ultimul rând, epuratorul de gaze se alege în funcție de modelul de mașină, respectiv de performanța motorului. Așadar, în funcție și de buget, achiziționează un dispozitiv de la un producător consacrat. Urmează și sfaturile mecanicului care se ocupă de mașina ta.
Dacă ai în plan să-ți cumperi o mașină secondhand, uite un ⏩ top 10 defectiuni la motor pe care să le ai în vedere.
În concluzie, epuratorul de gaze este un dispozitiv important pe orice mașină cu motor cu ardere internă. După cum ai aflat, există destule situații care pot înfunda sau defecta epuratorul. Ține cont de apariția primelor simptome și nu întârzia vizita la un service auto pentru un diagnostic concret!
Sursă foto: Shutterstock

Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.