Prescurtarea vine de la Electronic Stability Programme, ceea ce defineste un program electronic de stabilitate a masinii. Este vorba de cel mai complex sistem electronic imbarcat pe automobilele moderne. Dezvoltat inca de la sfarsitul anilor ’80 de Mercedes-Benz si Bosch, acesta isi bazeaza functionarea pe o multitudine de senzori de rotatie individuala a rotilor, de unghi de bracare a volanului precum si de forte laterale si momente de inertie ce pot indica aparitia unui derapaj.
Sistemul se activeaza atunci cand detecteaza o abatere intre directia reala de deplasare a masinii si cea dorita de sofer prin aplicarea unui anumit unghi de rotire a volanului. In acest moment el aplica o franare individuala a rotilor ce pot genera un moment de readucere a masinii pe directia imprimata de volan. Este vorba de exact acelasi efect ca atunci cand, mergand cu o sanie pe zapada, daca dorim schimbarea directiei spre stanga, apasam in zapada iciorul stang, iar daca dorim o deplasare spre dreapta, apasam piciorul drept.
Viteza de reactie a ESP-ului este extrem de mare, astfel ca pentru derapaje mici exista posibilitatea ca soferul sa nici nu-si dea seama ce s-a intamplat. Este, insa, important de precizat ca si acest sistem oricat de performant ar fi, se supune in final legilor fizicii si nu poate corecta devierile masinii de la traiectorie decat in anumite limite.
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.