Fiat încearcă o revenire importantă în zona automobilelor de buget. Pentru a concura cu modele ca Dacia Logan, grupul italian a creat Fiat Tipo, un sedan accesibil, produs la uzina sa din Turcia. L-am condus câteva zile și iată concluziile noastre.
Fiat se afla în prin proces de reinventare a gamei de modele. Dacă micul Fiat 500 a dus greul vânzărilor de ceva vreme încoace, e timpul ca Fiat să revină și pe alte segmente ale piței auto. Un segment extrem de important este cel al modelelor accesibile, acolo unde Dacia s-a impus în aproape toată Europa. Fiat vine cu modelul Tipo, botezat inițial Aegea, un sedan compact gândit pentru piețele unde este nevoie de un model de buget. Noul Fiat Tipo este produs în Turcia și a fost bine primit pe piețele unde a fost lansat, dovadă că Fiat va deriva acest model și în versiuni hatchback și break.
Fiat Tipo sedan este deja în oferta importatorului din România, însă pentru variantele hatchback și break trebuie să mai așteptăm puțin. Tipo este oferit într-o gama ce include două motorizări pe benzină (1.4 95 CP, 1.6 110 CP) și două propulsoare diesel (1.3 Mjet 95 CP și 1.6 Mjet 120 CP).
Motorizare
Modelul testat de noi este un 1.6 Mjet de 120 CP în echiparea Opening Edition, o versiune care a fost oferită la debutul acestui model pe piața noastră. Propulsorul de diesel de ultimă generație este unul cu performanțe bune. Nu este zgomotos, iar cei 120 cai putere sunt disponibili la 3.750 rpm, iar cuplul motor furnizat este de 320 Nm încă de la 1.750 rpm. Este este cel mai puternic motor oferit pe modelul Fiat Tipo. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră, noul Fiat Tipo 1.6 Mjet are nevoie de 9.7 secunde, iar viteza maximă care poate fi atinsă este de 199 km/oră.
În ceea ce privește consumul de motorină, motorul diesel de 1.6 litri are nevoie, oficial, de 4.2 litri/100 km. Acesta este consumul mediu de carburant anunțat de constructor. În realitate, la viteze de croazieră, în regim extraurban, Fiat Tipo 1.6 Mjet consumă 5.5 litri, iar în mediul urban, consumul urcă până la 7.8 litri/100 km.
Design
Fiat avea nevoie de un sedan solid cu care să poată concura cu succes în acest segment, iar noul Tipo se achită decent de misiunea care i-a fost încredințată. Noul model este superior automobilelor pe care Fiat le-a propus în trecut în acest segment: Linea și Albea.
În primul rând, desingul este unul modern și atrăgător, noul Tipo atrăgând suficiente priviri pe stradă. Partea frontală este reușită, grila radiatorului fiind chiar spectaculoasă. Din profil este o mașină plăcută, iar spatele echilibrează întregul design.
Interior
La interior, spațiul a fost bine folosit, pasagerii având la dispoziție loc suficient. Plasticele folosite sunt de calități diferite, cel de pe bord este moale și plăcut la atingere, însă în alte zone avem plastice tari. Ceasurile de bord sunt clare și ușor de citit, iar sistemul multimedia U-connect permite conectarea unui telefon prin Bluetooth, însă nu se poate asculta muzică prin streaming. Portbagajul este amplu, având un volum de 520 litri, suficient pentru nevoile unei familii.
La capitolul minusuri mai trebuie trecute și raza mică de bracaj care face uneori dificilă întoarcerea din trei mișcări, semnalizatorul cu impuls care funcționează doar uneori și lipsa de feedback din direcție.
Preț
În ceea ce privește prețul de achiziție, modelul testat de noi costă 16.100 euro, dar trebuie să ținem cont că această versiune este una foarte bine echipată. Prețurile pentru Tipo încep de la 10.990 și merg până la 17.599 euro (TVA inclus).