Nu poți circula legal pe drumurile publice din România, fără ca mașina ta să fi trecut cu brio inspecția tehnică periodică. Legislația în domeniu a fost actualizată de curând, iar intervenția, care costă până la 150 de lei, beneficiază de un interval mai generos pentru mașinile noi, în timp ce modelele mai vechi sunt supuse unei verificări mai stricte.
Înainte de a te îndrepta către stațiile ITP autorizate de Registrul Auto Român, va trebui să te asiguri că nu îți lipsesc asigurarea obligatorie valabilă, cartea de identitate a vehiculului, cartea de identitate, precum și certificatul de înmatriculare în original.
- Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică
- Ce prevede cadrul legal
- Cum te pregătești pentru ITP
- Când faci primul ITP pentru o mașină nouă
- Ce tipuri de deficiențe tehnice pot fi scoase la iveală de ITP
- Când se consideră trecută inspecția tehnică periodică
Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică
Acest document are rolul de a completa viza ITP și a fost introdus pentru a alinia legislația românească la cea europeană. Astfel, automobilul poate fi verificat rapid, din punctul de vedere al autenticității și valabilității ultimei vize ITP, respectiv din punctul de vedere al stării tehnice a automobilului.
Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică este valabil indiferent de statul membru al UE în care vehiculul este înmatriculat când se face ITP.
Documentul cuprinde rubrici precum numărul de înmatriculare, locul și data inspecției tehnice, kilometrii parcurși până la data inspecției tehnice, clasa în care se încadrează mașina, evaluarea acesteia și data următoarei inspecții tehnice periodice, stația ITP la care s-a realizat inspecția, precum și numărul din baza națională de date ITP aferent vehiculului.
Ce prevede cadrul legal
Normele de efectuare a inspecției tehnice periodice au fost stabilite prin Ordonanța nr. 81/2000, cu privire la certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, a protecției mediului și a folosinței acestora în conformitate cu destinația lor. Actul normativ, modificat și completat prin Ordonanța Guvernului nr. 40/2005, condiționează menținerea în circulație a mașinii, prin obligativitatea dovedirii încadrării acesteia în normele stabilite anterior.
Deținătorul legal al unui autoturism este obligat nu doar să efectueze inspecția, ci și să respecte periodicitatea ei în funcție de categoria vehiculului.
Legea nr. 260/2017, intrată în vigoare la data de 20 mai 2018, a adus o modificare importantă: obligația de a efectua inspecția tehnică periodică nu mai revine deținătorului legal al mașinii, ci persoanei care deține certificatul de înmatriculare.
Cum te pregătești pentru ITP
În cazul vehiculelor destinate transportului de persoane, dotate cu cel mult opt locuri pe scaune în afara celui destinat șoferului, verificarea trebuie efectuată la un interval de maximum doi ani. Soferii mașinilor cu o vechime de cel puțin 12 ani au obligativitatea de a se prezenta la stațiile de verificare ITP o dată pe an, în afara situației în care dețin un atestat de vehicul istoric.
Ce acte trebuie pentru ITP
Pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice, te vei prezenta la service cu o serie de acte necesare pentru ITP. Iată de ce vei avea nevoie, pentru a putea face inspecția tehnică periodică a automobilului:
- certificatul de înmatriculare al autovehiculului;
- autorizația provizorie de circulație (acolo unde este cazul);
- buletinul de identitate al conducătorului auto;
- polița R.C.A., valabilă la data inspecției;
- cartea de identitate a autovehiculului, în original. Aceasta trebuie să aibă la vedere elementul de securizare de la R.A.R.
Un aspect important, pe care îl poți realiza acasă, al pregătirii pentru ITP, este polisharea farurilor. Această operațiune se face destul de ușor, implicând costuri reduse.
Când faci primul ITP pentru o mașină nouă
Dacă te întrebi ce se verifică la ITP, legea nr. 260/2017 aduce importante modificări în acest domeniu, printre care se numără și termenul la care trebuie efectuată prima inspecție tehnică periodică a unei mașini noi, care nu mai este cel de doi ani. Astfel, potrivit noii reglementări, „Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, se supun primei inspecții tehnice periodice la 3 ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi”. Ulterior, începând cu a doua inspecție, se va păstra un interval de doi ani.
Ce tipuri de deficiențe tehnice pot fi scoase la iveală de ITP
Fiecare posesor de autoturism se întreabă frecvent ce se verifică la ITP și ce anume îl poate împiedica să treacă de această verificare elementară, fără de care nu poate circula pe drumurile publice. Printre defectele vizuale și cele ce țin de piese, care pot fi observate la inspecție, se numără:
- deficiențele minore, fără vreun efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau mediului: plăcuțe de înmatriculare uzate, oglinzi deteriorate, pedală de frână uzată, fisuri ale geamurilor sau rezervor pentru lichid de frână fără capac;
- deficiențele majore, susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact împotriva mediului și asupra celorlalți participanți la trafic: număr de înmatriculare lipsă, frână nefuncțională pe una sau pe mai multe roți, lămpi de frânare lipsă, reparații necorespunzătoare ale caroseriei, transmisie fără toate șuruburile de siguranță;
- deficiențele periculoase, ce reprezintă un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact direct asupra mediului: cele care pot fi încadrate la mai mult de una dintre categoriile de mai sus.
Când se consideră trecută inspecția tehnică periodică
În situația în care inspecția tehnică scoate la iveală, în cazul mașinii tale, doar deficiențe minore, verificarea este considerată a fi trecută cu succes. Deficiențele majore sau chiar cele periculoase, însă, atrag după ele efectuarea unei noi inspecții, în termen de cel mult 30 de zile de la cea realizată inițial.
Care este amenda pentru ITP expirat
Cu privire la sancțiunile pe care le riști, în calitate de șofer, atunci când circuli fără ITP sau cu ITP-ul expirat, legea este destul de dură. Astfel, dacă vei fi depistat în trafic cu inspecția tehnică periodică expirată, vei putea fi nevoit să achiți o amendă cu o valoare cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei. La această sancțiune se va adăuga suspendarea înmatriculării, ceea ce duce maximul amenzii până la o valoare potențială de 5.800 de lei.
Necesară pentru a pune în circulație și pentru a utiliza pe drumurile publice un vehicul înmatriculat și înregistrat în România, inspecția tehnică periodică este o minimă garanție a siguranței la volan. Cu informațiile de mai sus, știi ce îți poate garanta trecerea cu bine de această verificare.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.