Fabrica bavareză de motoare este un nume respectat de fani și temut de concurență. Modelele ce poartă cu mândrie inițialele BMW sunt apreciate pentru condusul dinamic, fără compromisuri în privința confortului. Ca orice alt nume greu din industria auto, acest brand și-a găsit identitatea prin îndrăzneala de a inova, dar a combinat de fiecare dată inventivitatea cu pasiunea. Nici nu s-ar fi putut altfel, având în vedere că primul produs industrial din istoria BMW a fost un motor de avion, iar până în 1928 a fabricat exclusiv motociclete. Fondată pe 7 martie 1916, compania s-a format prin fuziunea societăților comerciale ale lui Gustav Otto și Karl Rapp, iar numele Bayerische Motoren Werke a devenit oficial un an mai târziu. Astăzi, logo-ul alb-albastru strălucește atât pe vehiculele cu patru roți, cât și pe cele cu două, iar brandul bavarez a făcut pași decisivi către un viitor ce se anunță aproape exclusiv electric.
Ce semnifică logo-ul companiei
Cum a trecut BMW de Primul Război Mondial
Care au fost începuturile BMW în industria auto
Cum a trecut compania prin al Doilea Război Mondial
Ce evoluție a avut BMW în anii ’50 și’60
Care au fost realizările anilor ’70
Ce succese a avut BMW în anii ’80 și’90
Cum a intrat compania în noul mileniu
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Ce semnifică logo-ul companiei
Subiect de polemică printre fanii companiei, semnificația unuia dintre cele mai dorite logo-uri din segmentul premium este o dilemă mai simplă decât pare. Cu toții știm legenda potrivit căreia combinația dintre cadranele albe și cele albastre reprezintă o stilizare a unei elice de avion, în mișcare. O explicație plauzibilă, dacă luăm în considerare experiența bavarezilor în industria aeronautică. În sprijinul acestui mit este adusă, adesea, imaginea realizată de graficianul Henry Ehlers, în care sunt ilustrate două avioane în zbor, peste ale căror elice este suprapus binecunoscutul logo BMW. Pe cât de romantică, pe atât de inexactă este această explicație. În realitate, scutul rotund, folosit în comunicarea BMW încă de la finalul anilor ’20, este o evocare vizuală a culorilor folosite pe stema Bavariei, landul federal german în care se găsește sediul central BMW.
Cum a trecut BMW de Primul Război Mondial
Geneza acestui brand se confundă cu evoluțiile cauzate de finalul primului conflict armat ce a antrenat Antanta și Puterile Centrale. Tratatul de pace de la Versailles le interzicea germanilor să se mai implice în producția de motoare destinate avioanelor, așa că Gustav Otto și Karl Rapp se văd nevoiți să producă doar componente de cale ferată și motoare destinate ambarcațiunilor. În 1920, compania este cumpărată de investitorul Camillo Castiglioni, care stabilește definitiv sediul la Munchen. Primul pas către producția de vehicule a fost reprezentat de lansarea motocicletei BMW R32, în 1923. Aceasta avea un motor boxer, cu cilindri dispuși longitudinal, o trăsătură ce face parte și astăzi din specificul vehiculelor cu două roți ce poartă sigla fabricii germane.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Care au fost începuturile BMW în industria auto
Decizia bavarezilor de a produce automobile s-a petrecut pe fondul contextului financiar dificil al anilor ’20. După ce au dovedit că pot produce nu doar motoare de avion, ci și motociclete, inginerii germani au realizat oportunitatea de a achiziționa o fabrică de mașini deja existentă. Astfel, în 1928 s-a luat decizia de a cumpăra societatea Fahrzeugfabrik din orașul Eisenach, situat în regiunea Turingia. Spre surprinderea unora dintre pasionații de azi ai mărcii, așadar, nu Munchen a fost locul în care s-au produs pentru prima dată automobilele BMW. Tot la capitolul detaliilor mai puțin știute se încadrează și paternitatea asupra celui dintâi BMW cu patru roți, modelul Dixi.
În momentul în care a intrat în posesia bavarezilor, Fahrzeugfabrik asambla modele aflate sub licența Austin Motor Company, așadar, prima mașină BMW a fost un model cu origini britanice. Anul 1932 aduce primul BMW proiectat in-house, modelul 3/20, care venea cu dimensiuni mai generoase, un șasiu reproiectat și o suspensie spate independentă. Motorul de doar 788 centimetri cubi genera 20 de cai-putere. Valori greu de imaginat pentru un șofer din prezent, acestea se încadrau în normele epocii și erau acceptabile, în raport cu masa de doar 650 kg a automobilului. În 1934, diviziile auto și aeronautică ale BMW se separă, iar ca urmare, apar două companii distincte: BMW AG și BMW Flugmotorenbau GmbH.
Unul dintre modelele legendare ale mărcii, roadsterul 328 și-a făcut apariția în 1936, ca urmaș al modestului 315/1. Frumusețea lui 328 era însoțită de performanțe pe măsură, datorită motorului cu șase cilindri în linie, de 1.971 centimetri cubi și 80 CP. Viteza maximă, de 150 km/h, l-a transformat pe 328 în opțiunea firească a piloților de Grand Prix, iar mediul natural în care putea fi întâlnit era format din competiții precum Cursa de 24 de ore de la Le Mans, Raliul Țării Galilor sau Mille Miglia. Primul model BMW cu patru portiere a fost 326, care a fost lansat în 1936 și se remarca datorită suspensiei cu bară de torsiune, respectiv sistemului de frânare hidraulic.
Cum a trecut compania prin al Doilea Război Mondial
Ca orice companie germană, nici BMW nu a scăpat de vicisitudinile celui mai violent război care a zguduit Europa. După 1933, când a intrat sub controlul forțelor armate, activitatea companiei a fost redirecționată cu precădere către producția de motoare de avion și de armament. În ciuda acestui fapt, mașinile sau motocicletele au fost în continuare fabricate, chiar dacă motocicleta BMW R75 și automobilul BMW 325 erau disponibile doar cadrelor militare. În 1941, însă, ordinul de a stopa producția de automobile a fost pus în practică, așa că doar motoarele de avion 132, 801 sau 003 mai ieșeau pe poarta fabricilor deținute de bavarezi.
Facilitățile cele mai importante pentru BMW, în această perioadă, au fost Zuhlsdorf, Basdorf, Allach și Durrerhof, care erau camuflate, pentru că reduceau riscurile de a fi bombardate. După încheierea războiului, trupele Aliaților au ocupat fabricile BMW și au demontat liniile de producție. Echipamentele au fost rechiziționate și înstrăinate către statele învingătoare, sub formă de compensații. Primul vehicul BMW, care a fost produs după toate turbulențele războiului, a ieșit de pe linia de producție abia în 1948, iar acesta a fost motocicleta R 24.
Ce evoluție a avut BMW în anii ’50 și’60
Anii ’50 au adus producătorul german într-o situație paradoxală. Gama BMW oferea, simultan, atât impresionantul 502, „îngerul baroc”, echipat cu un motor V8 de 100 CP, cât și umilul, dar simpaticul Isetta, un cvadriciclu cu o singură portieră și cu 13 cai-putere. De departe, cel mai fascinant BMW al acestei perioade rămâne cabrioletul 507, un model bazat pe 502, cu o siluetă zveltă, un design atemporal și un sprint 0-100 km/h de doar 11 secunde. Situația financiară a companiei nu era deloc fericită, iar pe măsură ce anii treceau, modelele sale de lux deveneau tot mai lipsite de competitivitate, în timp ce, la baza gamei, nu apărea ceva care să genereze volume mari ale vânzărilor. Cel care a salvat situația a fost industriașul Herbert Werner Quandt, care, la începutul anilor ’60, a investit enorm în proiectul „Neue Klasse”, ce avea să redefinească întreaga ofertă BMW.
Semnalul noii ere a fost dat la Salonul Auto de la Geneva, în 1961, odată cu prezentarea modelului 1500. A urmat o întreagă succesiune de mașini foarte apreciate de-a lungul deceniului, cum ar fi berlinele 1800, 1600 sau 2000 sau coupe-uri ca 2000 C, 2000 CS și 3200 CS, precum și maiestuosul BMW E9. Modelul 1602 a fost așezat la baza gamei, dar pe baza lui a fost elaborată una dintre legendele mărcii: sportivul 2002 Turbo, primul BMW cu motor turbo, ce oferea 170 CP. În 1967, vechea fabrică din Munchen și-a atins capacitatea maximă de producție, așa că managerii companiei iau decizia de a achiziționa facilitățile deținute în Dingolfing și Landshut de Hans Glas GmbH, un producător ce nu mai făcea față condițiilor pieței. Doi ani mai târziu, succesul din segmentul auto îi obligă pe cei de la BMW să mute producția de motociclete în Berlin-Spandau.
Care au fost realizările anilor ’70
1972 a adus prima fabrică BMW din exteriorul Germaniei, iar decizia board-ului a fost ca Rosslyn, Africa de Sud, să găzduiască linia de producție a modelelor BMW 1804 SA, 2004 SA și 2000 SA. Acasă, la Munchen, BMW uimea nu doar pasionații de mașini, ci și pe cei de arhitectură, cu un sediu nou, găzduit de avangardista clădire „patru cilindri”. Tot pe Bătrânul Continent, anii ’70 au adus o nouă reconfigurare a ofertei producătorului german, iar cele trei modele introduse în această decadă rămân nucleul BMW și după 50 de ani: Seria 3, Seria 5 și Seria 7. Primul care a ajuns în showroom-uri a fost Seria 5, în 1972.
Lansat inițial doar cu motoare în patru cilindri, acesta a ajuns, până la sfârșitul carierei, să fie echipat doar de unități cu șase cilindri în linie. Plaja de puteri oferite de acest model a variat între 89 și 195 CP, iar a doua generație a venit în 1981. Seria 3 a fost introdus în 1975, mai întâi ca sedan cu două portiere, iar apoi ca decapotabilă. Prima generație a mașinii care a devenit, în timp, cel mai iconic model bavarez nu a fost disponibilă în versiunea cu patru portiere, prezentă astăzi la tot pasul. BMW Seria 3 a oferit între 75 și 140 de cai-putere, iar urmașul lui, renumitul „ursuleț” l-a înlocuit în anul 1982. Cel pe care tot mai mulți aleg să îl numească Șeptarul ade debutat în 1977, iar de atunci reprezintă cel mai periculos concurent al renumitului Mercedes-Benz S Class.
Seria 7 a fost primul BMW dotat cu un computer de bord, cu indicator pentru intervalele de service și chiar cu un panou electronic ce anunța diferitele disfuncții ale motorului. Mai mult, vârful de gamă putea fi comandat, pentru prima oară în istoria producătorului bavarez, cu sistem ABS și cu airbag pentru șofer. Modelul de bază era echipat cu un șase în linie, de 150 CP, iar performerul, 745i, dispunea de un agregat turbo, ce livra 252 de cai-putere. În pragul celui de-al optulea deceniu, devenise evident faptul că BMW nu mai avea nimic de dovedit în fața rivalilor, iar echipa adversă nu mai era formată din branduri ca Peugeot, Lancia sau Opel, ci din elita de atunci a industriei auto, cu exponenți ca Rover, Jaguar și Mercedes-Benz.
Un singur element lipsea, pentru ca BMW să își așeze definitiv performanța în fruntea valorilor sale fundamentale, iar acesta a fost adăugat în 1978: M1. Modelul reprezenta debutul comercial al departamentului BMW Motorsport GmbH, cunoscut astăzi ca BMW M GmbH, divizia sportivă a mărcii, responsabilă ulterior pentru modele iconice precum M3, M5, M6 și M8. Cu un motor amplasat central și pornit ca un proiect dezvoltat alături de Lamborghini, BMW M1 are un supercar veritabil. Acesta a fost produs între 1978 și 1981, în doar 453 de exemplare, iar performanțele sale erau demne de rivalii din Maranello: 277 CP și o viteză maximă de 277 km/h.
Vezi categoria noastră de 👉 MOTOCICLETE
Ce succese a avut BMW în anii ’80 și’90
Anii ’80 au consolidat succesul modelelor BMW, care cucereau cote de piață cât mai mari de la un trimestru la altul. Noua fabrică, ridicată de la zero în Regensburg, avea rolul de a satisface cererea pentru modelul Seria 3. În paralel, centrul de design experimental BMW Technik GmbH, creat cu scopul de a aduce idei noi, fără presiunea succesului comercial, lansa în producția de serie unul dintre cele mai atipice modele ale mărcii: Z1. Lansat în 1988, roadsterul avea o caroserie din plastic, cu panouri detașabile, iar portierele sale nu se deschideau cu ajutorul unor balamale convenționale, ci se retrăgeau în podea.
Anii ’90 încep glorios pentru BMW, cu lansarea unui grand tourer devenit legendar. BMW Seria 8 era disponibil doar cu motoare V8 și V12, iar 850 CSi etala un propulsor de 5,6 litri și 381 CP. În 1994, își începe activitatea fabrica BMW din Spartanburg, Carolina de Sud, SUA, la timp pentru ca BMW Z3 să intre în producție în anul următor. Rămași fără roadster în gamă și cu o concurență acerbă din partea Porsche și Mercedes-Benz, bavarezii ripostează cu un model ce a devenit clasic încă din viață, datorită designului fluid și unei ținute de drum ireproșabile. Tot în 1994, BMW face o mișcare fără precedent în istoria companiei și cumpără grupul britanic Rover, cu tot cu brandurile Land Rover, Range Rover și Mini.
Dintre toate acestea, însă, doar Mini mai face parte astăzi din grupul BMW, însă, pe parcurs, i s-a adăugat un partener de mare prestigiu. Rolls-Royce devine proprietate a bavarezilor în 2002, în urma unui proces anevoios de dobândire a brandului și a drepturilor de producție. În tot acest timp, duelul dintre BMW și Volkswagen, grupul care a deținut vremelnic producătorul britanic de lux, a făcut deliciul presei internaționale. BMW încheia, așadar, secolul al XX-lea cu un portofoliu îmbogățit și cu numeroase motive de mândrie, dar și cu un produs inovator, fără predecesor și condamnat la succes: X5, primul SUV al companiei.
Cum a intrat compania în noul mileniu
Anul 2001 a adus relansarea brandului Mini, pe un segment de piață inaccesibil până la acel moment modelelor convenționale BMW: clasa mică, premium. Cu vânzări estimate la 100.000 de unități anual, marca britanică atingea, în 2007, recordul de 230.000 de vehicule comercializate la nivel mondial, o încununare a eforturilor financiare necesare retehnologizării fabricii deținute de BMW la Oxford. Rolls-Royce Phantom intră în producție în 2003, în noua fabrică, ridicată cu banii BMW la Goodwood, Sussex, Marea Britanie. În 2004, BMW se avântă într-un segment nou de piață, cu hatchback-ul premium Seria 1, o replică la Audi A3 și Mercedes A Class. Același an este marcat de inaugurarea fabricii Dadong din Shenyang, China, deținută de BMW Brilliance Automotive Ltd.
În 2005, BMW inaugurează o altă facilitate de producție, care este deschisă în țara mamă, la Leipzig. Doi ani mai târziu, BMW Welt (showroom-ul și centrul de livrare, găzduite de o clădire avangardistă, sub forma unei tornade) este inaugurat lângă sediul central al mărcii, iar în 2013, este prezentat primul vehicul al producătorului din Munchen: i3. Astăzi, BMW se laudă cu o gamă de vehicule electrice în plină expansiune, iar cel mai nou exemplu este SUV-ul iX3, ce promite o autonomie de până la 460 de kilometri. Nici pasionații de senzații sportive nu au fost uitați. Cel mai nou produs al diviziei BMW M GmbH este modelul BMW M5 Competition, care spulberă orice șansă a concurenței, cu un V8 de 4,4 litri și 625 CP, capabil de un sprint 0-100 km/h cifrat la doar 3,4 secunde.
Ca orice poveste de succes, și istoria BMW este presărată cu suișuri și coborâșuri. De acum încolo, știi exact istoria producătorului care se mândrește azi cu modele precum BMW 320d E46, BMW Z4, BMW M5 E39, BMW 760i E65, BMW 540i E34, BMW M5 E60, BMW 725 tds E38, BMW M3 E46, BMW 330i E46 Touring sau BMW 325i E30.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.