Cei care aleg să se orienteze spre modele din clasa mică au în vedere, în general, două motive majore. Primul este legat de buget, care este limitat în jurul unei anume sume care nu le permite să se orienteze spre modele din clasele mai mari. Al doilea motiv este că, în familie, mai există o maşină mai mare, iar cea de clasă mică este utilizată strict pentru deplasările din oraş, unde plusurile pecum agilitatea şi diemensiunile reduse ale unui astfel de model sunt foarte apreciate. În ambele cazuri, cumpărătorul îşi doreşte o maşină care să îi dea cât mai puţine bătăi de cap, cu o fibilitate foarte bună şi costuri de întreţinere reduse. De aceea, mai jos, am ales trei modele de clasă mică nu într-un mod întâmplător, ci pentru că ele se clasează pe primele trei locuri când vine vorba de fiabilitate în topul TUV al maşinilor cu o vechime mai mare de cinci ani. Asta înseamnă că respectivul model a fost lansat cu mai mult de cinci ani în urmă, astfel încât intrările în service au putut releva o imagine corectă despre ceea ce se întâmplă din punct de vedere al fiabilităţii. Toate modelele prezentate mai jos se gasesc pe site-ul autovit.ro la preţuri de sub 5.000 de euro.
1. Ford Fiesta (2008-prezent)
În anul 2008 cand modelul a fost complet schimbat, Fiesta a trecut printr-o revolutie în ceea ce priveste designul şi este una dintre cele mai frumoase maşini din clasa mică. Recomandarea noastră în ceea ce priveşte motorizarea merge spre 1.4i de 95 CP pe benzină, care este suficient de vivace pentru masa maşinii, dar nu consumă nici mult daca se merge economic. Dieselurile sunt recomandate celor care merg mulţi kilometri pe an, dar la o maşină de oraş asta se întâmplă destul de rar. În ceea ce priveşte fiabilitatea, Fiesta se prezintă foarte bine, în raportul TUV fiind semnalate probleme precum: uzura rapidă a capetelor de planetare, arcul de la ambreiaj care cedează, probleme cu geamurile electrice sau farurile care se ard prea des. Totuşi, acestea nu sunt majore.
2. Mazda2 (2007-prezent)
Mazda2 se situează pe primul loc în topul amintit mai sus, la egalitate cu Ford Fiesta. La fel ca şi Ford Fiesta, Mazda2 este un model care poate fi apreciat de cei care preferă o setare mai sportivă a unei maşini, cu un tren de rulare mai rigid şi o direcţie precisă. Ambele motorizări pe benzină (1,3 şi 1,5 litri) sunt foarte vivace şi nu consumă mult. Cutia de viteze manuală are o cursă scurtă, este foarte precisă şi plăcută.
Al doilea model de origine niponă ne arată că japonezii au experienţă când vine vorba de maşini de clasă mică foarte fiabile. Yaris este un model foarte plăcut, mai mult axat pe confort, cu un tren de rulare elastic şi o direcţie destul de asistată, foarte facil de utilizat în traficul urban. În raportul TUV apare semnalată o singură problemă care se repetă des şi anume uzura rapidă a plăcuţelor de frână, însă aceasta poate fi rezolvată prin adaptarea stilului de mers. În plus, plăcuţele de frână nu sunt deloc scumpe. Recomandăm să evitaţi cutia robotizată, pentru că aceasta poate aduce probleme dese şi costuri de reparaţie ridicate. Totuşi, versiunile echipate cu o cutie robotizată sunt destul de rare.
4. Honda Jazz (2002-2008)
Honda Jazz este o maşină foarte rară în România, dar are calităţi excelente când vine vorba de spaţiul interior şi de organizarea acestuia. Jazz poate fi la fel de practic precum monovolume de clasă mai mare. Motoarele pe benzină sunt plăcute, iar recomandarea pentru cutia de viteze merge tot spre cea manuală, cea cu variaţie continuă putând ridica probleme în timp.
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.