autovit.ro
B SECTIUNI

Motor calat: ce presupune această problemă și cum o previi

În timpul perioadei de exploatare a unui motor termic, pot apărea diverse defecțiuni tehnice. Ideal ar fi ca problemele și, totodată, cheltuielile cu reparațiile, să fie minore. Însă, din păcate, sunt și situații grave de care te poți lovi. Află informații esențiale despre ce înseamnă un motor calat, care sunt simptomele incipiente și cum să previi segmentarea sau înlocuirea motorului.

Ce presupune un motor calat

Un motor calat este una dintre cele mai grave probleme pe care un conducător auto o poate întâmpina la mașina sa. Am menționat „poate”, pentru că, din fericire, nu mai este o problemă chiar atât de des întâlnită și, de asemenea, ea nu apare fără vreun motiv întemeiat. Motoarele din ziua de astăzi sunt mai rezistente decât credem noi, însă au nevoie de îngrijire pentru a le putea exploata corespunzător, pe o perioadă lungă de timp.

Un motor calat prezintă blocaje în funcționare, prin urmare, odată oprit, el nu va mai funcționa. În principiu, problema se întâmplă în mers sau în timpul funcționării, de exemplu la ralanti. În încercarea de a-l porni, vei auzi zgomote neobișnuite ale demarorului, respectiv un „învârtit” de motor care, totuși, nu pornește. 

Pentru a înțelege un pic mai bine, experiența este cumva similară ca atunci când te-a lăsat bateria la mașină. În astfel de momente, nu ai prea multe lucruri de făcut, mai ales în lipsa unor cunoștințe mecanice, decât să ajungi într-un service și să aștepți rezultatul diagnozei.

cauze motor calat

Sunt multe defecțiuni nedorite care se pot soluționa printr-o intervenție mecanică specială. Află totul despre ⏩ segmentarea motorului, de la ce presupune, costuri și până la avantajele ei.

Cauze motor calat

Una dintre cauzele principale pentru care un motor se calează (blochează) este atunci când funcționează fără antigel. Cu mulți ani în urmă, se folosea și apă în circuitul de răcire, dar astăzi trebuie să uiți de ea, fiindcă ai produse tip antigel. Doar într-un caz de urgență majoră poți pune apă în loc de antigel, cu obligația de a elimina apa și a pune antigel cât mai curând posibil.

Așa cum deja știi, motoarele funcționează la temperaturi înalte, iar agentul de răcire are rolul de a prelua căldura emisă de acesta și de a o disipa în mediul exterior, cu ajutorul radiatorului. 

Această circulație a agentului de răcire trebuie să fie închisă ermetic, prin urmare nu trebuie să prezinte scurgeri, fisuri sau blocaje. În momentul în care apar astfel probleme, lichidul de răcire se pierde sau se poate produce o refulare în vasul de expansiune, ca urmare a unor presiuni anormale în circuit. Rezultatul va fi o supraîncălzire a motorului, care, dacă se și continuă deplasarea, se poate cala.

motor gripat

Motivele pentru care un motor se calează sunt legate de principiul acestuia de funcționare. Dincolo de importanța procesului de răcire, amestecul dintre combustibil și aer, în așa numita cameră de combustie sau de ardere, este iarăși un proces esențial pentru funcționarea unui motor termic. 

Așadar, printre cauzele care mai duc la calarea motorului sunt și:

  • probleme grave la sistemul de aprindere, cu defecțiuni ale bujiilor;
  • probleme grave la sincronizarea distribuției, atunci când supapele și pistoanele nu lucrează simultan în timpul ciclului de ardere;
  • probleme grave la sistemul de admisie și evacuare, în momentul în care amestecul combustibil-aer nu este realizat corect.

Astfel, trebuie să ții cont de simptomele mașinii și de martorii de bord care se aprind, deoarece calarea motorului poate fi sinonimă cu niște costuri enorme de reparație. Totodată, sunt și situații în care motorul poate fi imposibil de reparat sau în care nu mai merită din punct de vedere financiar să fie pus, din nou, în funcțiune. Prin urmare, fie vei cumpăra un alt motor din dezmembrări, fie va trebui să achiziționezi o altă mașină.

Vrooom! Este timpul să-ți schimbi mașina? Te așteptăm pe Autovit.ro, cu 👉 AUTOTURISME NOI SI SECOND HAND potrivite nevoilor și bugetului tău!

Simptome de motor calat

Martorul de bord care indică supraîncălzirea motorului este un simptom clar că motorul mașinii nu funcționează la parametrii optimi de temperatură. Cu alte cuvinte, temperatura motorului este în creștere, peste limitele normale de funcționare, iar acest lucru poate duce la defecțiuni severe și calare. Printre situațiile critice, ar fi topirea pistoanelor în cilindrii motorului sau fisurarea chiulasei.

De asemenea, aprinderea martorului de check engine, care indică faptul că motorul are o defecțiune gravă și trebuie oprit, poate fi un alt simptom care se te avertizeze în ceea ce privește calarea motorului. Nu-l neglija!

În completarea celor de mai sus, pot apărea aburi și fum din compartimentul motor. Cum există riscul apariției unui incendiu, asigură-te că ai, de altfel obligatoriu prin legislația rutieră, un extinctor aflat în termen de valabilitate.

Prin urmare, atunci când motorul începe să producă detonații, să vibreze și să își reducă din putere în mers, împreună cu martorul de supraîncălzire aprins sau cel de check engine, trebuie să tragi pe dreapta și să oprești motorul, pentru a evita fenomenul de calare sau blocare. Dacă faci asta, șansele de remediere a motorului sunt mai mari.

fum la motor

Deși nu este o situație de dorit, dacă ești în căutare de 👉 PIESE AUTO pentru defecțiunile mașinii tale, știi că le găsești în număr mare pe Autovit.ro.

Diferența dintre calarea și griparea motorului

Calarea motorului se mai asociază și cu probleme legate de uleiul de motor, care pot duce la „griparea” acestuia. Este adevărat faptul că un motor fără ulei sau, invers, cu prea mult ulei adăugat, poate duce la „blocare”. Altfel spus, un motor se poate defecta și în lipsă de ulei, și cu exces de ulei. 

Să nu uităm faptul că un ulei de motor nu doar unge piesele dinamice ale motorului, ci le și curăță sau răcește. De aceea, supraîncălzirea motorului poate apărea și din cauza uleiului. Defecțiunile pot fi foarte grave, similare cu calarea motorului.

Așadar, nivelul de ulei trebuie urmărit periodic, pentru a nu gripa motorul. Completează, dacă este necesar, respectiv fă schimbul la timpul potrivit. Ține cont că, dacă adaugi prea mult ulei de motor, mai devreme sau mai târziu, acesta se va transforma într-o „spumă” care nu va lubrifia piesele aflate în mișcare. Asta înseamnă fricțiunea și supraîncălzirea pieselor. În cazuri grave, se poate produce blocarea și spargerea pistoanelor sau a bielelor.

martor motor

Citește mai multe despre situația în care există ⏩ prea mult ulei in motor, cu detalierea simptomelor și problemelelor ulterioare.

Revenind, în astfel de situații legate de ulei, simptomele sunt de motor gripat. Chiar dacă motorul pornește, el nu va mai funcționa corespunzător. Fără a completa uleiul de motor sau fără a elimina excesul de ulei din motor, acesta, până la urmă, se va defecta.

În astfel de cazuri critice pentru viața motorului, este obligatoriu să-l oprești și, totodată, să nu îți continui deplasarea, dacă simptomele persistă. O vizită la service este necesară pentru un diagnostic concret. Cel mai probabil vei avea nevoie de ajutorul unei platforme auto.

Așadar, există diferențe între un motor calat și un motor gripat. În principiu, vorbim de motor calat, atunci când sunt probleme grave legate de răcire și supraîncălzire, respectiv de un motor gripat, atunci când vorbim de nivelul de ulei, respectiv procesele sale de lubrifiere.

Un motor deja calat, nu va mai porni, spre deosebire de un motor gripat, care poate porni, însă nu va funcționa corespunzător.

Ambele tipuri de probleme pot duce la distrugerea motorului mașinii tale. Poate de aici și asocierea celor doi termeni. Cu ceva noroc și cheltuieli semnificative necesare segmentării complete, motorul mai poate fi readus la viață.

Cum previi calarea motorului

Pentru a preveni calarea motorului, dar și griparea acestuia, trebuie să te asiguri, în primul rând, că mașina are parte de revizii efectuate mereu la timp. Vorbim, desigur, de revizii complete, nu doar cele în care se schimbă uleiul și alte consumabile ale mașinii. Dacă mecanicul tău urmărește să facă doar asta, ai face bine să-l rogi să facă verificări mai detaliate, pentru a preîntâmpina probleme tehnice mult mai costisitoare.

De exemplu, în cadrul unei revizii anuale, trebuie să se verifice nivelul antigelului, precum și proprietățile sale de răcire. De asemenea, radiatorul și traseul de răcire trebuie inspectat și el, pentru a depista urme de scurgeri sau de uzură a componentelor care formează sistemul de răcire al mașinii.

În cele din urmă, calarea motorului se previne prin grija față de autoturismul pe care îl deții. Antigelul și uleiul se poate verifica rapid de orice șofer. Chiar și urmele de scurgeri pot fi monitorizate ușor la ridicarea capotei sau la simpla verificare a locului unde mașina a fost parcată. 

Dacă există semne de probleme, chiar și în lipsa unor martori de bord care să rămână aprinși, nu mai sta pe gânduri și du-te cu mașina în service, pentru a preveni defecțiunile. În acest mod, poți evita segmentarea motorului sau înlocuirea cu totul a acestuia.

În concluzie, calarea motorului este o problemă foarte gravă de care te poți lovi. Totuși, știind simptomele și bunele practici de întreținere a motorului, poți evita o astfel de situație în care vei scoate foarte mulți bani din portofel. Poate cât pentru o altă mașină!

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)