
Pentru mai bine de 10 ani, taxa auto, într-o formă sau alta, a reprezentat un adevărat motiv de dispută între autorități și proprietarii de mașini. Rând pe rând, taxele au fost atacate în instanță și toate au fost declarate ilegale. În acest moment, statul român este obligat să restituie toate sumele plătite de-a lungul timpului. Acum, Ministerul Mediului pregătește o nouă taxă.
În ultima ei variantă, denumită Timbrul de mediu, taxa a fost eliminată la data de 1 februarie 2017, efectul imediat fiind o adevărată explozie a înmatriculărilor de mașini second-hand aduse în afara țării, cele mai multe dintre ele fiind Euro 3, standard de poluare specific finalului anilor 90′. Practic, multe din efectele benefice ale programului Rabla au fost rapid șterse.
După eliminarea Timbrului de Mediu, autoritățile au deschis în două rânduri subiectul introducerii unei noi taxe auto, dar formula de aplicare a fost o întrebare fără un răspuns clar.
Problema este că, așa cum am menționat mai sus, orice formulă de taxare anterioară a fost declarată ilegală de autoritățile competente ale Uniunii Europene. În această săptămână, ministrul Mediului a declarat că se lucrează la o nouă taxă, una care să nu mai poate fi invalidată de nicio autoritate, iar aceasta ar fi gata până la finalul acestui an.
“Nu vreau să se repete greşeala de până acum. Vreau ca formulă de calcul la care se lucrează să fie o formulă care să nu mai poată fi contestată sau atacată. Cel care poluează trebuie să fie cel care să plătească o penalitate. Am promis că până la finele acestui an grupul de lucru să prezinte o variantă finală”, a declarat Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
Informațiile anterioare arată că noua taxă auto ar urma să fie plătită la prima înmatriculare din țară a unui automobil, iar aceasta ar putea varia între 50 și 3000 de euro, în funcție de norma de poluare a vehiculului.
O altă informație menționează că din 2021 se pregătește un nou impozit auto, plătit de către toți posesorii de automobile, care va include și taxa auto. Acesta va fi plătit în funcție de cât de poluantă este mașina.