După ce Guvernul a decis eliminarea Timbrului de Mediu la începutul acestui an, piața auto de mașini rulate a explodat, în România fiind înmatriculate un număr record de automobile second-hand. Dacă ritmul va continua până la finalul anului, cifra de mașini rulate înmatriculate în 2017 va trece de 550.000 de unități, cel mai mare procent din acestea fiind Euro 3. De aceea, Guvernul pregătește o nouă taxă, despre care se vorbește din ce în ce mai des.
Așa cum se pare din primele informații pe care le avem, modul de aplicare al noii taxe va fi diferit față de cel al vechiului Timbru de Mediu. Conform declarațiilor ministrului Mediului Grațiela Gavrilescu, mașinile care îndeplinesc normele de poluare Euro 2, 3 sau 4 vor fi cele asupra cărora se vor răsfrânge noile taxe, adică exact cele care se detașează clar la nivelul înmatriculărilor pe acest an. Totuși, declarația ministrului Mediului este un pic confuză atunci când vine vorba dacă este o taxă sau nu.
“Cu siguranță nu va fi o taxă sau un impozit. Va fi o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei și care poluează, care au o normă inferioară de poluare Euro 2, 3 sau 4, să fie taxate în funcție de emisiile pe care le dau. Luăm în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrică pentru care deja se plătește un impozit, după care luăm norma de poluare a fiecărei mașini și emisiile de CO2 pe care le produce fiecare mașină”, a declarat Grațiela Gavrilescu.
Astfel, mașinile vizate sunt cele care poluează cel mai mult, dar și cele ale căror număr este cel mai ridicat în România, încât, cei mai mulți dintre posesorii de automobile vor fi afectați. Încă nu știm care va fi procedura exactă de plată, cuantumul și când se va plăti, însă se pare că legea va fi prezentată în circa trei săptămâni.
“Anul acesta, în România, comparativ cu 2016, în aceeaşi perioadă de timp, au intrat maşini cu norme de poluare între Euro 2 şi Euro 4, aproximativ 350.000 de maşini, comparativ cu 146.000 de maşini în 2016. La Ministerul Mediului, împreună cu Administraţia Fondului de Mediu, ANAF, RAR, cu producătorii de autovehicule din România, cu toate asociaţiile care sunt implicate în acest proces şi, nu în ultimul rând, şi cu societatea civilă, s-a constituit un grup de lucru în vederea calculului şi gândirii corecte, nu aşa cum s-a întâmplat în perioada precedentă, încât să găsim o metodă prin care maşinile care poluează, care au o normă de poluare mică şi care au emisii de bioxid de carbon mari, să plătească o taxă de poluare”, a spus ministrul.