Informatiile pe scurt
- Toate cele trei segmente ale pietei cresc cu procente record pentru ultimii ani. Piata masinilor second-hand din import a avansat cel mai mult, atat ca procent, cat si ca volum.
- Pentru prima oara a demarat un program oficial de incurajare a instalarii de statii de incarcare pentru masini electrice.
- Pe Autovit.ro a crescut puternic ponderea dealerilor parteneri care au la vanzare masini verificate pentru care ofera si garantie.
- Timbrul de mediu este foarte aproape de abrogare si sunt mari sanse sa fie inlocuit de o taxa pe carburant si de modificari la calculul impozitului auto.
Autovit.ro a realizat o analiza comparativa a primelor noua luni din 2016 in raport cu perioada similara din 2015, folosind datele publice comunicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor noi si second-hand.
Cele trei categorii
Piata masinilor noi. Efectul programului Rabla se vede foarte clar in cifre, astfel ca iulie, august si septembrie au fost cele mai bune luni din an. Daca in primele sase luni nu s-au depasit in medie nici 7.000 de masini/luna, in august s-au inmatriculat peste 12.400, cea mai mare valoare lunara din decembrie 2010 pana in prezent. Piata a crescut cu 20% la noua luni.
Piata masinilor second-hand din import a avut pana acum un an de exceptie, avansul fiind de 24% in primele doua luni. La fel ca la masinile noi, si la cele second-hand august a fost cea mai buna luna din decembrie 2010 pana in prezent. Daca in primele doua luni ale anului- prin traditie slabe – s-au inmatriculat 16.400 , respectiv 22.800 de masini, in august si septembrie s-a depasit pragul de 30.000.
Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern (reinmatriculari)
Desi au in general cele mai mici fluctuatii lunare si anuale, avansul a fost de 10% in primele noua luni, iar luna august a fost cea mai buna din decembrie 2012 pana in prezent. Daca in 2014 o singura luna trecea de 20.000 de unitati, iar in 2015 numai doua luni au depasit timid acest prag, in anul current patru luni l-au depasit, cu cea mai buna inregistrand 24.200 de inmatriculari.
Tabel 1: Inmatricularile in primele noua luni in perioada 2009 – 2016 (sursa – DRPCIV)
Anul/Tip Inmatriculari | Masini noi | Masini second-hand din import | Reinmatriculari |
---|---|---|---|
2009 | 88.645 | 165.176 | 259.175 |
2010 | 62.348 | 126.606 | 276.685 |
2011 | 55.881 | 66.136 | 295.158 |
2012 | 49.128 | 121.124 | 253.620 |
2013 | 41.073 | 166.077 | 152.538 |
2014 | 51.564 | 159.533 | 161.732 |
2015 | 56.839 | 179.512 | 166.305 |
2016 | 67.992 | 222.859 | 182.935 |
Tabel 2: Inmatriculari lunare in 2016
Luna/Categorie | Masini noi | Masini second-hand | Reinmatriculari |
---|---|---|---|
Ianuarie | 5.800 | 16.471 | 16.121 |
Februarie | 5.099 | 22.857 | 18.584 |
Martie | 6.572 | 25.362 | 20.981 |
Aprilie | 6.174 | 23.984 | 19.426 |
Mai | 6.345 | 22.916 | 19.343 |
Iunie | 5.462 | 24.132 | 19.585 |
Iulia | 10.768 | 25.364 | 21.058 |
August | 12.411 | 31.465 | 24.237 |
Septembrie | 9.361 | 30.308 | 23.600 |
Tabel 3: Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in primele noua luni
Marca | Cota |
---|---|
1.Dacia | 28,9% |
2. Skoda | 9,1% |
3. Volkswagen | 8,5% |
4. Renault | 7,4% |
5. Ford | 7% |
Tabel 4: Top 5 marci ca numar de masini SH din import inmatriculate
Marca | Cota |
---|---|
1.Volkswagen | 28,4% |
2. Opel | 16,3% |
3.Ford | 11,2% |
4.BMW | 7,9% |
5.Audi | 7,9% |
Tabel 5: Top 5 marci ca numar de masini SH tranzactionate in tara
Marca | Cota |
---|---|
1.Volkswagen | 19% |
2. Opel | 12% |
3.Dacia | 10% |
4.Ford | 8% |
5.BMW | 7% |
Masinile de pe Autovit.ro in primele noua luni din 2016
Autovit.ro. cea mai mare platforma profesionala online dedicate vanzarii masinilor noi si second-hand, s-a schimbat mult in ultimul an in sensul ca numarul de dealeri si ponderea anunturilor postate de acestia au crescut. Daca in 2012 doar un sfert dintre anunturi erau puse de dealeri, acum ponderea este de 55%, iar numarul de dealeri parteneri a crescut de la aproape 500 acum patru ani, la peste 1.100 in prezent.
Comerciantii autorizati ofera siguranta masinilor vandute, iar acestea sunt acoperite si de garantie, evitandu-se astfel eventuale probleme care nu pot fi controlate la nivelul tranzactiilor intre persoane fizice si care pot avea repercusiuni pe termen lung.
Pretul mediu al unei masini listate pe Autovit.ro este de 8.000 euro, crescand in ultimul an, insa cele mai scumpe modele – Bentley, Ferrari sau Rolls Royce – trec de 200.000 euro. De exemplu printre cele mai scumpe modele se numara Bentley Bentayga si Lamborghini Huracan.
Tabel 6: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de pret
Palier de pret | Ponderea in totalul anunturilor |
---|---|
Sub 3.000 euro | 14% |
3-5.000 euro | 14% |
5-10.000 euro | 28% |
10-20.000 euro | 24% |
Peste 20.000 euro | 19% |
Palierul de pret 5-10.000 euro este cel mai consistent, insa in ultimii doi ani an a crescut puternic ponderea masinilor de peste 20.000 euro, scazand numarul masinilor de sub 3.000 de euro. De exemplu, in 2014 ponderea masinilor de peste 20.000 euro era de trei ori mai mica, in timp ce a celor de sub 3.000 euro era de doua ori mai mare.
Tabel 7: Topul marcilor pe Autovit.ro
Marca | Ponderea din totalul anunturilor |
---|---|
1.Volkswagen | 18% |
2.BMW | 14% |
3. Mercedes | 11% |
4.Audi | 10% |
5.Opel | 8% |
La capitolul celor mai populare marci, Volkswagen isi pastreaza primul loc, cu aproape o cincime dintre anunturi, in timp ce marcile germane premium ocupa locurile 2-4 cu o pondere de 35% din masinile de pe Autovit.ro. Pe locul cinci este Opel, iar top zece este completat de Ford, Skoda, Renault, Dacia si Peugeot.
Tabel 8: Masinile de pe Autovit.ro in functie de norma Euro
Norma Euro | Ponderea din total anunturi |
---|---|
Non-Euro, 1 ,2 | Sub 1% |
Euro 3 | 6% |
Euro 4 | 32% |
Euro 5 | 46% |
Euro 6 | 15% |
Concluzii si estimari
- Toate cele trei categorii ale pietei au crescut semnificativ, fiind per total inregistrate cele mai mari cresteri procentuale din ultimii ani. Cel mai mult a avansat piata masinilor second-hand din import (24 de procente si 43.000 de unitati ca volum.
- Programul Rabla a inceput extrem de tarziu, la final de iunie, insa a avut succes rapid si au existat doua suplimentari de tichete. Efectele s-au vazut pe piata masinilor noi unde iulie si august au fost luni in care s-au depasit 10.000 de masini inmatriculate, in timp ce in primele sase luni media lunara fusese de sub 6.000 de unitati.
- Pentru prima oara autoritatile au dat drumul unui program de stimulare a achizitiei de msini 100% electrice, dar si de instalare a unor statii de incarcare. Bugetul pentru acest an este 70 milioane lei, iar obiectivul pe termen lung este sa fie instalate 6.000 de puncte de incarcare pana in 2020.
- Pe Autovit.ro a crescut numarul de dealeri parteneri si ponderea anunturilor postate de acestia. In prezent 55% dintre anunturi sunt puse de dealeri autorizati, numarul total al acestor partemeri trecand de 1.100.
- Timbrul de mediu care este in vigoare din primvara lui 2013 si care a blocat un timp piata masinilor second-hand este foarte aproape de abrogare. Se ia in calcul o solutie cu doua parti: introducerea unei taxe pe caburant si calcularea impozitului auto si in functie de norma de poluare, nu doar de cilindree.
- Piata masinilor noi are posibilitatea sa incheie 2016 in crestere cu 15-20% fata de 2015, La masinile second-hand din import anul 2016 se poate incheia fara probleme cu 250-260.000 de unitati, in timp ce la reinmatriculari cifrele sunt peste asteptari si anul se poate incheia la 240.000 de unitati.
- Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor de peste 20.000 de euro si a celor mai noi de cinci ani. A scazut cu cateva procente ponderea masinilor mai ieftine de 3.000 de euro si a celor mai vechi de 15 ani.