Unul dintre cele mai controversate proiecte de lege care vizează șoferii din trafic se apropie de intrarea în vigoare. Deja trecut de Senat în luna martie, acesta a fost adoptat în Parlament, la nivel de Comisie și urmează să fie votat în plenul Camerei Deputaților, care este cameră decizională.
Discuțiile pe această temă nu sunt noi și mereu au existat argumente pro și contra pentru o astfel de lege, care să interzică utilizarea radarelor montate pe mașini neinscripționate. În favoarea celor care cred că interzicerea lor este necesară au stat argumente precum faptul că aceste mașini nu previn accidentele rutiere și sunt mai mult un pericol deoarece șoferii le văd târziu, frânează brusc și pot provoca incidente în trafic. Tabăra opusă arată exemplele din alte țări, unde aparatele radar sunt mereu camuflate, iar mașinile neinscripționate utilizează astfel de dispozitive în trafic.
Indiferent de aceste argumente, legea urmează (cel mai probabil) să se schimbe. Dacă în acest moment nu există nicio interdicție la acest capitol, dacă legea va trece de votul din Camera Deputaților, radarele nu vor mai putea fi montate pe mașini neinscripționate și nici nu vor mai putea fi conduse de polițiști care nu poartă uniforme, cu înscrisurile distinctive ale Poliției Rutiere.
Mai mult, legea vizează și utilizarea radarelor de tip pistol, destinate măsurării vitezei. Acestea nu pot fi utilizate la o distanță mai mare de 10 metri de o mașină inscripționată a Poliției și trebuie operate de polițiști în uniformă.
Constatarea contravențiilor cu privire la faptele care încalcă dispozițiile privind limitele de viteză va fi numai cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau a mijloacelor tehnice omologate și verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatate a contravenției.
Procesul-verbal va putea fi încheiat și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul, menționându-se aceasta în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori. Pentru amenzile contravenționale în cuantum de până la 20 puncte-amendă contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege.
Potrivit expunerii de motive a inițiatorilor, “mare parte dintre lucrătorii de poliție rutieră sunt constrânși, pe linie ierarhică, să colecteze, în termene bine definite, săptămânal sau lunar, așa numitele norme de amenzi. Pentru a-și realiza normele de amenzi, agenții constatatori utilizează aparate radar fixe sau mobile (așa numitele pistoale laser) instalate pe autovehicule fără însemnele poliției rutiere, în zone unde lipsesc indicatoarele sau marcajele rutiere. Mai mult, chiar lucrătorii de poliție constatatori, în cele mai multe situații nu poartă, așa cum propriu statut îi obligă, uniforma de polițist, cu înscrisurile și însemnele respective. De asemenea, mare parte a autovehiculelor utilizate în constatarea contravențiilor nu poartă înscrisurile și însemnele distinctive. Urmare a acestei stări de fapt, lucrătorii poliției rutiere se concentrează, în cea mai mare parte a acțiunilor lor pe activitățile de constatare și aplicare de sancțiuni și minimizează sau chiar nu întreprind în nici un fel acțiuni de prevenție a producerii evenimentelor rutiere nedorite.”