Un grup de 40 de parlamentari lucrează la un proiect de lege ce vrea să modifice Codul Rutier prin introducerea de sancțiuni pentru șofatul agresiv. Agresivitatea în trafic este considerată una dintre principalele surse de accidente.
Șoferii agresivi în trafic ar putea fi sancționați cu 6 până la 8 puncte de amendă și chiar cu suspendarea permisiului. Proiectul de lege definește șofatul agresiv prin demararea în trombă, circulația cu viteză la o distanță redusă facă de un alt autovehicul, înaintea sau în spatele acestuia, sau în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia, folosirea repetată a semnalelor luminoase sau a claxonului pentru obligarea nejustificată a conducătorului din față de a elibera banda de circulație, conducerea unui moped sau a unei motocilete pe o singură roată, circulația pe o altă bandă decât prima cu viteză nejustificat de redusă, împiedicând circulația regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa, mercul cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalți participanți la trafic. Toate aceste acțiuni ar putea intra în categoria șofat agresiv.
De asemenea, proiectul de lege mai prevede pedepse și pentru circulația cu un autovehicul pe trotuar, realizarea intenționată a unui derapaj controlat în vederea întoarcerii sau rotirii vehiculului, oprirea neregulamentară pe prima bandă blocând deplasarea autovehiculelor aflate în spate sau care au dreptul de a vira la dreapta pe lumina roșie a semaforului, coducerea unui vehicul ce poluează fonic, peste norma stabilită de reglementările în vigoare, prin eliminarea amortizoarelor fonice din tobă sau prin utilizarea unor tobe neomologate. Toate acestea vor putea fi sancționate cu amenzi contravenționale din clasa a III-a situate între 6 și 8 puncte de amendă.
O serie de sancțiuni mai aspre sunt prevăzute pentru manevre interzise, asociate comportamentului agresiv în trafic, cum ar fi: deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens; efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de parcare; frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul, pentru a-l determina pe conducătorul acestuia din urma să schimbe brusc direcţia de mers sau să frâneze excesiv pentru a evita impactul; depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei. În astfel de cazuri, cei prinși riscă o amendă de la 6 la 8 puncte amendă (750-1.000 lei) și suspendarea permisului pentru o perioadă de 60 de zile. Un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.
Pentru ca acest proiect de lege să intre în vigoare, va trebui să fie aprobat de către Camera Deputaților.