Un nou proiect de lege are în vedere modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 81 din 2000, care prevede certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei. Pe scurt, regulile privind obținerea ITP-ului se vor modifica.
Cea mai importantă modificare, care probabil îi va viza pe mulți dintre posesorii de mașini este introducerea unei noi noțiuni, cea de defecțiune minoră. În astfel de cazuri, ITP-ul va putea fi trecut. Conform noilor modificări, dacă un automobil are defecțiuni încadrate la rubrica minore, va trece ITP-ul fără să fie nevoie să revină la control. De asemenea, dacă un automobil verificat are defecțiuni menționate la rubrica majore, acesta este obligat să revină la inspecție în maximum 30 de zile. Ultimul caz este cel în care defecțiunile sunt considerate periculoase, automobilul fiind pus în imposibilitatea de a mai circula.
Cum se clasifică defecțiunile în textul de lege
- deficienţe minore – deficienţele care nu au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului, precum şi alte neconformităţi minore;
- deficienţe majore – deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic, precum şi alte neconformităţi mai importante;
- deficienţe periculoase – deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului.
Ce anume poate fi considerată o defecțiune minoră atunci când vrei să obții ITP-ul? De principiu, tot ceea ce nu afectează buna funcționare a mașinii și siguranța. Printre defecțiunile care pot fi încadrate ca minore putem enumera geamurile fisurate (inclusiv parbriz), oglinzi deteriorate, scurgeri de ulei din transmisie, număr de înmatriculare uzat. Acestea nu impun revenirea la inspecție, dar este necesar ca ele să fie remediate cât mai repede posibil.