Traficul de coșmar din capitala României nu este un secret pentru nimeni. La orele de vârf, majoritatea bulevardelor principale, dar și străduțele secundare sunt blocate. De multe ori, bucureștenii preferă mașina în detrimentul mijloacelor de transport în comun, care trebuie să parcurgă aceleași tresee aglomerate. Autobuzele RATB se chinuie pe bulevardele blocate, traseele fixe nepermițându-le să evite zonele cu trafic îngreunat.
De aceea, Primăria Capitalei are în plan pornirea unui program pilot care să permită crearea unor benzi speciale mijloacelor de transport în comun, delimitate clar de restul traficului. Propunerea a venit din partea celor de la RATB în contextul în care media de viteză a mijloacelor de transport în comun este în acest moment la valoarea 13 km/h, una dintre cele mai mici din Europa.
Conform proiectului, după implementarea benzilor speciale destinate transportului în comun, viteza urmează să crească la 20 km/h. În primă fază, în programul pilot sunt cuprinse 12 artere din București, distanța totală a benzilor speciale fiind de 20,5 kilometri.
Pentru implementare, urmează a fi purtate discuții între reprezentanții Poliției Rutiere, ai Administrației Străzilor și ai direcțiilor de specialitate din cadrul Primăriei București. Similar soluțiilor luate în alte orașe importante din Europa, de noile benzi nu vor beneficia doar mijloacele de transport RATB, ci și alte mijloace de transport în comun, precum microbuzele, maxi-taxi-urile, dar și taximetrele.
Semafoarele inteligente pot fluidiza traficul
Pe tema acestui subiect, primarul general al orașului București a declarat că proiectul are la bază studii de trafic care arată că mai multe artere principale din capitală pot fi adaptate pentru a face față noilor cerințe, fără ca alți participanți la trafic să fie afectați. Asta nu doar că pare greu de crezut, dar este aproape imposibil într-un oraș sufocat de trafic, în special pe arterele principale. În același proiect se are în vedere și semaforizarea inteligentă, care poate avea un impact mult mai clar asupra traficului. Pe bulevardele principale traficul este în mod repetat segmentat de semafoarele care nu sunt sincronizate.