Mașina ta este compusă din cel puțin 9000 de piese. Dintre toate, cele la care te gândești ca fiind cele mai importante pentru funcționarea optimă a mașinii sunt bujiile, cureaua de distribuție, segmenții sau cilindrii. Mic și aparent neînsemnat în întregul ansamblu, senzorul de temperatură a motorului poate să îți dea serios planurile peste cap. Fie că te împiedică să pleci la drum, fie că duce la o deteriorare a modului în care funcționează mașina, acest senzor merită atenția ta, ca orice altă componentă a mașinii.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
Care este rolul senzorului
Pentru a înțelege cât mai bine modul în care funcționează senzorul de temperatură a motorului, trebuie menționat faptul că întregul ansamblu din care el face parte generează temperaturi ridicate, cu o rapiditate foarte mare. Mai exact, procesul prin care se produce arderea combustibilului și oxigenului se repetă de câteva mii de ori într-un minut. Un asemenea ritm duce la producerea, în camera de ardere, a unei temperaturi ce se cifrează la peste 2000 de grade Celsius. Astfel, este evident că un motor, diesel sau pe benzină, nu ar putea funcționa fără un lichid de răcire, către care căldura din părțile metalice să se transfere cu rapiditate.
Lichidul de răcire, combinat cu antigelul și cu apa distilată, pătrunde în blocul motor printr-un sistem de conducte, apoi ajunge în radiator, unde este evacuată căldura colectată de-a lungul întregului circuit. Pe tot acest parcurs, senzorul de temperatură are rolul de a monitoriza nivelul (gradelor Celsius) atins de lichid și de a transmite această informație către calculatorul de injecție. Cu cât temperatura este măsurată mai precis, cu atât mai eficient va fi menținută turația motorului la un nivel constant, printr-un amestec optim de aer și combustibil în camera de ardere.
Elementul care permite senzorului să detecteze creșterile de temperatură din motor se numește termistor, un dispozitiv a cărui rezistență electrică scade pe măsură ce căldura devine intensă. Fiecare producător prescrie o valoare optimă a rezistenței termistoarelor ce intră în componența senzorilor fiecărui motor în parte, iar unitatea de măsură a acesteia se numește kiloohm (kΩ). Un dezechilibru survenit în procesul de ardere a benzinei și oxigenului influențează până și nivelul de emisii poluante, așa că nu poți trece cu brio inspecția tehnică obligatorie în situația în care senzorul de temperatură de pe mașina ta nu funcționează în parametri.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Ce disfuncții pot fi provocate de defectarea senzorului
Ca orice piesă ce acționează într-un sistem integrat, senzorul de temperatură poate cauza reacții în lanț, odată ce înregistrează perturbări în modul de funcționare. Unele dintre acestea sunt ușor de observat, chiar în timpul exploatării vehiculului, iar semnalul de alarmă pe care îl produc prin simpla existență ar trebui să te determine rapid să programezi o vizită la service. Printre simptomele unui senzor de temperatură defect se numără:
Pornirea greoaie a motorului: dacă mașina ta nu mai pornește la sfert de cheie, așa cum te-a obișnuit, de vină ar putea fi dereglarea cantității de combustibil din camera de ardere. La rândul ei, aceasta anunță un senzor de temperatură nefuncțional.
Creșterea nefirească a consumului de combustibil: în cazul în care constați acest inconvenient, poți face o verificare a senzorului. Legătura dintre dispozitiv și acest efect este lipsa unei ajustări corecte a amestecului dintre carburant și oxigen în raport cu temperatura motorului. În cazuri extreme, această manifestare este însoțită și de aprinderea martorului „Check Engine” din tabloul de bord.
Degajarea excesivă a fumului: un senzor de temperatură care nu măsoară corect valorile din circuitul unui motor poate determina adăugarea unei cantități excesive de combustibil în amestecul din camera de ardere. Astfel, nu doar consumul este dat peste cap, ci și cantitatea de noxe care iese pe țeava de eșapament.
Vezi categoria noastră de 👉 CAMIOANE
Cum acționezi când ai probleme cu senzorul de temperatură
În funcție de modul în care exploatezi mașina și de vechimea ei, ai putea avea probleme cu senzorul de temperatură mai repede decât crezi. Acestea pot surveni la o banală deplasare până la supermarket sau chiar în mijlocul vacanței petrecute peste hotare. Există situații în care problemele senzorului de temperatură pot fi ținute sub control până la cea mai apropiată vizită la service.
Atunci când temperatura indicată de dispozitiv este prea mare, trebuie să acționezi rapid asupra factorilor care solicită suplimentar motorul. Oprirea instalației de climatizare eliberează o mare povară la care este supus agregatul, iar un repaus pe marginea drumului te ajută să răcești lent motorul. Atunci când temperatura radiatorului a scăzut, poți deschide capacul acestuia, pentru a verifica nivelul lichidului de răcire.
Dacă acesta se situează la minimum, rulează în reprize scurte, cu opriri dese, până la prima localitate de pe traseu, unde trebuie să ceri ajutorul unui mecanic. Aici vei putea face o schimbare a lichidului de răcire, a termostatului sau chiar a senzorului, în funcție de rezultatul indicat de diagnoză.
Toți senzorii înglobați în mecanica unei mașini sunt importanți, dar cel de temperatură a motorului poate să îți afecteze decisiv plăcerea de a conduce. Cu informațiile de mai sus, ai o imagine mai clară cu privire la funcționarea senzorului.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.