Printre cele mai periculoase situatii cu care se poate confrunta un sofer in mers este fara indoiala defectarea sistemului de directie. Iar consecintele sunt de cele mai multe ori deosebit de grave… Asa ca ar fi bine de stiut care sunt primele simptome prin care sa ne putem da seama ca avem o problema la sistemul de directie…
In primul rand trebuie sa pozitionati masina pe un carosabil perfect neted, iar cu rotile pe aceasta suprafata oscilati volanul dintr-o parte in alta si apoi aplicati o forta slaba, de jos in sus si invers. Astfel se poate constata o eventuala deplasare relativa intre volan si coloana de directie ce poate indica un joc excesiv. De asemenea se recomanda sa trageti si sa impingeti de volan in mai multe directii pentru a depista si alte slabiri ale unor cuplaje elastice ori articulatii.
Tot pentru a depista un posibil joc excesiv al directiei, cu motorul in functiune si cu rotile in pozitie dreapta, trebuie sa rotiti usor volanul stanga-dreapta, dar fara a misca rotile. Apoi virati complet stanga si dreapta pentru a controla daca exista joc excesiv, vibratii sau zgomote anormale.
Daca in urma acestei inspectii nu sunteti convinsi de functionarea in parametri a sistemului de directie, va trebui sa treceti la o verificare mai amanuntita, eventual la un service. Intr-o prima faza trebuie analizata vizual functionarea sistemului, astfel cu masina pe canal sau elevator va trebui rotit volanul stanga-dreapta (daca autovehicul este suspendat, rotile trebuie miscate manual stanga-dreapta pe intreaga cursa). Astfel va veti da seama daca mecanismul de directie este greu manevrabil sau veti observa posibile scurgeri din caseta. De asemenea se mai recomanda o inspectie vizuala a componentelor timoneriei in ceea ce priveste uzura ori fisurile, in timp ce volanul este rotit. Tot in aceasta etapa mai puteti descoperi daca la rotirea manuala a rotilor se constata o cursa incompleta a mecanismului de directie, mai exact lovirea de o parte fixa a sasiului.
Este bine de stiut ca problemele directiei conduc la costuri de reparatie mari si la uzura prematura a anvelopelor. Asa ca in timpul testului de condus trebuie urmarit daca directia este prompta si daca exista vibratii resimtite in volan atat la virarea rapida cat si la cea lenta. Se mai recomanda ca pentru verificarea eventualelor probleme la articulatii sa abordati un traseu mai dificil, cu pavaj stricat ori piatra cubica.
Voi ce alte metode mai cunoasteti pentru verificarea eventualelor probleme ale sistemului de directie?
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.