Legea care propunea ca 102 taxe nefiscale să fie eliminate a devenit cunoscută spre finalul anului trecut. Printre acestea, una dintre cele mai importante eliminări de taxe se referea la timbrul de mediu, care afecta toți posesorii de automobile care doreau să le înmatriculeze pentru prima dată în România. Deși inițial legea era prevăzută pentru a intra în vigoare de la 1 ianuarie, retrimiterea ei în Parlament pentru modificări a impus întârzieri. Însă, acum, Timbrul de mediu este, oficial, eliminat.
La finalul săptămânii trecute, pe 6 ianuarie, președintele României a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, care include Timbrul de Mediu. Următorul pas este ca această decizie să fie publicată în Monitorul Oficial pentru ca apoi ea să intre în vigoare.
Este evident că eliminarea acestei taxe, intens discutată din punct de vedere legal, este pozitivă pentru orice dorește să înmatriculeze o mașină pentru prima dată în România, însă este de așteptat ca ea să provoace și efecte negative. În primul rând, este foarte probabil ca importul de mașini second-hand să crească, ceea ce va provoca scăderea vânzărilor de mașini noi și implicit un impact negativ asupra economiei. De asemenea, Timbrul de Mediu este cel care asigura finanțarea pentru Programul Rabla, pentru care trebuie găsite noi soluții de finanțare dacă se dorește prelungirea lui. Dacă nu, impactul asupra vânzărilor de mașini noi va fi și mai important. Este posibil ca finanțarea pentru Programul Rabla să fie acoperită din crearea unor noi taxe sau accize, care să afecteze șoferii.
În acest moment nu este nimic cert despre ce va urma, în afară de faptul că Timbrul de Mediu a devenit, oficial, istorie.
Despre Timbrul de Mediu
Timbrul de mediu a fost introdus în anul 2013, după mai multe modificări ale taxei, care au fost toate declarate ilegale de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. La începutul acestui an, decizia s-a repetat și în cazul Timbrului de Mediu, acesta fiind declarat ilegal, iar statul roman obligat să restituie banii încasați. De aceea, au fost cautate soluții pentru înlocuirea Timbrului de Mediu, dar acestea nu au apucat să fie aplicate. Ministrul Mediului declara: “Una din variantele pe care noi am luat-o în calcul a fost o taxare a consumului de combustibil. Un pachet în doi piloni. Pe de o parte o taxare a combustibilului cu o sumă mică de fapt, care s-ar fi regăsit într-un impact de maximum doi lei pe un plin de benzină pe lună şi un pilon de impozitare diferenţiată, pentru că în clipa de faţă noi nu impozităm în mod diferenţiat în funcţie de norma de poluare a motorului”.