Colecționarii, cluburile de mașini vintage și alți pasionați de mașini clasice au oferit, de-a lungul timpului, sume considerabile în cadrul licitațiilor, pentru a intra în posesia unui model de epocă. Nu orice mașină veche este un clasic, dar există anumite elemente care o face valoroasă, iar de multe ori, simplul fapt că există pe piață poate deveni o atracție pentru colecționari. Printre cerințele pe care trebuie să le îndeplinească o mașină veche pentru a fi considerată vintage se numără:
- anul fabricației;
- cine a condus-o în trecut;
- condiția bună (fără urme de rugină, interior intact etc.);
- motorul funcțional;
- raritatea (un număr mic de modele fabricate);
- popularitatea;
- calitatea (de exemplu, o mașină considerată de lux).
O mașină de epocă, însă, trebuie să treacă prin mai multe filtre înainte să fie considerată o piesă de colecție. Aceasta trebuie să fie construită, de regulă, înainte de 1905 sau să treacă în jur de 30 de ani de la momentul în care constructorul oprește producția modelului respectiv. În România, pentru ca un automobil să fie considerat clasic, este nevoie de un atestat emis de Retromobil Club România, apoi mașina este verificată de către Registrul Auto Român. Datele tehnice ale autoturismului trebuie să corespundă cu cele indicate de constructor în anul în care a fost fabricată.
O mașină de epocă reprezintă o adevărată investiție, după cum arată și topul celor mai scumpe mașini vândute la licitații până în prezent. Iată care sunt acestea:
1972 Ford Falcon GTHO Phase IV AU – 2 milioane de dolari
Chiar dacă nu este cel mai scump model vândut, este cu siguranță cel mai scump vândut Ford fabricat în Australia. Acesta a fost fabricat doar în patru exemplare, pentru curse: unul dintre acestea a fost distrus, iar cele 3 exemplare rămase sunt adevărate comori pentru fanii auto australieni. Cei pasionați de achiziționarea acestui model sunt chiar australieni în căutare de oportunități de investiție, care, în același timp, sunt pasionați de industria auto și de istoria acesteia.
Vezi 👉 mai multe oferte de masini FORD
1995 McLaren F1 – 15,62 milioane de dolari
Automobile similare cu McLaren F1 au fost construite de-a lungul timpului, dar niciunul dintre acestea nu le are pe toate. Această mașină reușește să încorporeze designul, viteza și senzația de adrenalină oferite de un autovehicul puternic. De asemenea, această mașină a fost concepută ca legală pentru a fi condusă pe străzile publice, în timp ce păstra aspectul și puterea unei mașini de curse. Legenda spune că patru ingineri de Formula 1 au venit cu ideea pentru această mașină, în timp ce așteptau un avion în aeroport, iar după 6 ani, mașina a fost construită și vândută în Statele Unite, la prețul de 1 milion de dolari.
Descopera 👉 intreaga oferta de MASINI DE VANZARE
1955 Jaguar D-type, XKD 501 – 21,72 milioane de dolari
Jaguar D-Type este automobilul care a câștigat 24 Hours Le Mans în anii 1955, 1956 și 1957, iar aceste reușite contribuie semnificativ la valoarea și popularitatea modelului. Vânzarea acestuia la licitația din Sotheby’s Monterey îl face cel mai scump automobil britanic vândut la o licitație. De asemenea, și designul inedit a adus această mașină în atenția publicului, în special odată cu trecerea timpului și cu schimbările aduse industriei. Jaguarul rămâne o mașină de curse care atrage atenția colecționarilor prin toate aspectele.
1939 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider – 19,8 milioane de dolari
Produs în doar 12 exemplare, Alfa Romeo 2900B Lungo Spider a devenit în 2016 cel mai scump automobil fabricat înainte de Al Doilea Război Mondial. În anii 30, acest model era cel mai prestigios în materie de mașini de curse, cel mai rapid, iar producătorii foloseau tehnologia de ultimă generație a acelei perioade. Istoria modelului vândut la licitația Sotheby’s este cunoscută doar parțial și începând cu anul 1949. De asemenea, nu toate componentele corespund cu cele originale, din anul 1939, dar cumpărătorii au ajuns la un acord cu privire la informațiile deținute despre mașină.
1967 Ferrari 275GTB/4* N.A.R.T Spider – 27,5 milioane de dolari
Doar 10 modele de mașini de curse Spider au fost construite, iar acest model a aparținut lui Eddie Smith, un colecționar pasionat de Ferrari-uri. Acesta a deținut mașina mai mulți ani și obișnuia chiar să o conducă alături de fiul său, la cursa 12 Hours din Sebring. Printre poveștile acestuia se numără și conversația cu fiul său „Fiule, conduci prea încet! Îmi distrugi media de viteză.” De asemenea, acest model a fost „vânat” și de către cunoscutul designer Ralph Lauren, care a făcut un drum special pentru a-l vedea, dar afacerea nu s-a materializat niciodată.
1954 Mercedes-Benz W196 Formula 1 – 29 milioane de dolari
Acest model obișnuia să domine cursele de Formula 1, odată ce acestea au fost reluate după cel de-Al Doilea Război Mondial, la mijlocul anilor 1950. Mercedes-Benz W196 a fost vândut în anul 2013 la Bonhams și era condus, în anii săi de glorie, chiar de Juan Manuel Fangio.
Vezi 👉 toate modelele de Mercedes-Benz din oferta noastra
1956 Ferrari 290 MM – 29,6 milioane de dolari
Un alt clasic condus de Juan Manuel Fangio, Ferrari a continuat să facă recorduri la capitolul vânzări de mașini de epocă. În anul 1956, Fangio s-a mutat la Ferrari pentru a concura la Mille Miglia. Acesta a terminat cursa pe locul 4, în timp ce alt coleg de-al său, Eugenio Castellotti, reușea să câștige cu aceeași mașină, de acolo și numele modelului „MM” (Mille Miglia). Ferrari a mai câștigat cursele de la Swedish Grand Prix, din același an, și 1000 km Buenos Aires, în anul următor.
1957 Ferrari 335S – 37,2 milioane de dolari
Patru exemplare au fost construite ca răspuns la Maserati 450S, care amenința Ferrari 315S cu un motor de 4.5 litri. Ferrari 335S a fost motivul principal pentru care Mille Miglia a fost anulată după anul 1957. La această cursă și-au pierdut viața mai mulți piloți și spectatori, atunci când mașina a făcut pană, iar pilotul a pierdut controlul acesteia. Modelul 335S a ieșit de pe drumul public, s-a rostogolit, lovind mai mulți participanți și a intrat înapoi pe drumul principal, de unde a făcut mai multe victime. În jur de 10 spectatori și-au pierdut viața alături de 2 piloți, iar 20 de spectatori au fost răniți. După 3 zile, guvernul italian a interzis organizarea curselor pe drumurile publice din țară.
1962 Ferrari 250 GTO – 49,4 milioane de dolari
Această mașină are un trecut glorios la curse, inclusiv locul 2 la Tour De France în anul 1962. Cea mai scumpă mașină vândută până în prezent are un trecut glorios, de 20 de curse finalizate cu succes. Doar 36 de exemplare au fost construite între 1962 și 1964. Al doilea Ferrari 250 GTO (Gran Turismo Omologato), vândut pentru suma de 49,4 milioane de dolari, este chiar a treia mașină construită din acest model consacrat. Mașina este considerată Sfântul Graal în materie de mașini de colecție, în special pentru că multe dintre exemplare încă funcționează și pot fi conduse.
Mașinile de epocă sunt o investiție valoroasă și de succes pentru toți colecționarii, iar succesul de care se bucură anumite modele este veșnic. Tocmai de aceea, industria automobilelor continuă să aibă o bază în modelele clasice, cu istorie și renume, dar și în publicul pasionat de acest domeniu.
Sursa foto: Shutterstock.com; classiccarweekly.net; petrolicious.com; ferrari.com
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.