Cu toate că erau privite cu scepticism în ultimii ani, mașinile electrice au câștigat rapid teren pe piața auto mondială și au ajuns să concureze cu modele consacrate ale industriei de profil. Fiabilitatea, autonomia crescută, dezvoltarea stațiilor de încărcare, existența unor programe guvernamentale de sprijin, precum Rabla pentru automobile electrice, dar și performanțele crescute sunt doar câteva dintre motivele pentru care mașinile electrice devin tot mai populare, chiar și în țara noastră, dovadă fiind numărul tot mai crescut de mașini electrice de vânzare în România.
Anul 2020 s-a dovedit a fi unul extrem de bun pentru autoturismele electrice, iar noi am fost martorii unor prezentări spectaculoase de modele de mașini, din diferite clase și cu funcții tot mai inovatoare, care urmează să fie lansate în cel mai scurt timp. Cu toate că evenimentele din ultima perioadă au dus la amânarea lansărilor pentru foarte multe modele, în cele ce urmează vă prezentăm un top al celor mai spectaculoase masini electrice așteptate în anul 2020.
Volkswagen ID.3
Audi e-Tron GT
Mini Cooper SE
Aston Martin Rapide E
Rivian R1T
BMW iX3
Volvo XC40 Recharge
Volkswagen ID.3
ID.3 se vrea a fi o mașină accesibilă, însă potrivită atât pentru oraș, cât și pentru deplasările mai lungi. Autoturismul vine cu mult mai multe dotări decât predecesorul său, e-Golf, cu o autonomie generoasă, de 420 km, și cu un motor electric mult mai puternic, ce dezvoltă circa 200 CP.
În varianta de bază, ID.3 vine cu opțiuni precum: roți de 18 inch cu jante din aliaj, volan îmbrăcat în piele multifuncțional, diverse sisteme de asistență a șoferului, sistem de navigație „Discover Pro”, sistem de comenzi vocale, scaune față încălzite sau funcția „Streaming & Internet”. La această variantă de echipare, prețul mașinii pleacă de la 36.000 de euro cu TVA, însă, cu subvenția Rabla Plus, de aproape 10.000 de euro, aceasta poate fi mult mai accesibilă.
În varianta medium, al cărei preț pleacă de la 41.800 de euro cu TVA, mașina vine cu o serie de dotări suplimentare, dintre care enumerăm: geamuri fumurii laterale spate, dar și lunetă, pachet „Keyless Advanced” și mânere iluminate, cameră video marșarier și un pachet de lumini IQ Light, cu faruri LED matrix.
Varianta de top a Volkswagen ID.3 are un preț de pornire de 47.500 de euro cu TVA, însă are foarte multe dotări în plus față de versiunea anterioară. Printre acestea, se numără: cockpit cu infotainment, head-up-display, plafon panoramic culisant, „Travel Assist”, „Lane Assist”, „Emergency Assist”, „Side Assist”, scaune cu suport lombar, sistem de sunet premium „Beats” și o interfață pentru telefonul mobil, cu funcție de încărcare Wireless.
Audi e-Tron GT
E-Tron GT este al treilea automobil electric dezvoltat de Audi, care va fi un rival pentru Tesla Model S. Grand Tourer-ul, care folosește o platformă similară cu cea a Porsche Taycan, are o lungime de 4,96 metri, o lățime de 1,96 metri și o înălțime de 1,38 metri, cu un ampatament de 2,9 metri. Deși constructorul a insistat mult pe utilizarea unor materiale ușoare, numeroase componente fiind confecționate din carbon și aluminiu, mașina are o greutate de 2,2 tone, comparabilă cu cea a Tesla Model S. În componența Audi e-Tron GT se vor găsi două motoare electrice (care dezvoltă împreună echivalentul a 590 de cai putere), dispuse pe fiecare punte, pentru a oferi tracțiune integrală.
Nici performanțele acestui model nu sunt de neglijat, având în vedere că mașina poate accelera de la 0 la 100 km/h în aproximativ 3,5 secunde și poate atinge 200 km/h în circa 12 secunde. Autovehiculul are o baterie cu o capacitate de 90 kWh, cu o autonomie de 400 de kilometri, care poate fi încărcată complet în circa 9 ore. Cu toate acestea, mulțumită funcției Fast Charge, mașina poate fi încărcată până la 80% din capacitate în puțin peste 20 de minute, lucru care va asigura o autonomie de aproximativ 340 de kilometri.
Mini Cooper SE
Cooper SE este primul automobil 100% electric, pus la vânzare de către producătorul britanic și impresionează mult prin raportul său calitate-preț. Costul său de achiziție, de 33.082 euro, este cu doar 2.000 de euro mai mare decât al unui Mini Cooper S pe benzină, lucru surprinzător în condițiile în care, la alți producători, diferențele de preț între modelele pe benzină și cele electrice sunt mult mai mari.
Sprintenul Cooper SE vine cu un motor electric care dezvoltă 184 CP și o baterie de 28,9 kWh, care asigură o autonomie de aproximativ 200 de kilometri. Mașina poate accelera de la 0 la 60 km/h în 3,9 secunde și la 100 km/h în 7,3 secunde, iar nivelul de echipare standard are dotări precum: faruri LED, aer condiționat cu reglare pe două zone sau navigație.
Citește și: Totul despre Rabla Plus: mod de accesare, valoarea finantarii si oferta de masini electrice
Aston Martin Rapide E
Aston Martin umple rândurile producătorilor intrați pe piața mașinilor electrice și lansează un prim model 100% electric, extrem de reușit, în concordanță cu standardele înalte pe care producătorul britanic și le-a setat de-a lungul anilor. Cu toate că nu există informații oficiale, este probabil ca prețul primului automobil electric produs de Aston Martin să fie situat în jurul a 330.000 de dolari.
Performanțele Rapide E se ridică la înălțimea brandului, mașina fiind capabilă să atingă viteza de 100 km/h în mai puțin de patru secunde, iar cele două motoare electrice poziționate pe axul spate dezvoltă împreună 600 CP. De asemenea, bateria de 65 kWh va asigura o autonomie de aproximativ 320 de kilometri. Cu toate că foarte mulți oameni și-au exprimat dorința de a-și cumpăra noul Aston Martin Rapide E, nu toți vor avea șansa, întrucât producătorul a limitat numărul de autoturisme fabricate la 155.
Rivian R1T
Produs de start-up-ul american Rivian, specializat în producerea de vehicule electrice, R1T este unul dintre primele pick-up-uri 100% electrice disponibile pe piață. Similar din multe puncte de vedere cu Tesla Cybertruck, camionul celor de la Rivian este disponibil cu trei tipuri de baterie, de 105 kWh, 135 kWh și 180 kWh, cu autonomii de 370, 480, respectiv 600 km și poate atinge o viteză maximă de 200 km/h. Cele patru motoare electrice dezvoltă împreună 765 CP, iar prețul de pornire al automobilului se estimează a fi de circa 70.000 de dolari.
BMW iX3
iX3 este primul SUV integral electric produs de BMW, care se distinge prin designul său compact și prin performanțe surprinzător de mulțumitoare pentru un vehicul electric din această clasă.
Potrivit producătorului bavarez, iX3 poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 6,3 secunde și poate atinge o viteză maximă de 200 km/h, limitată din considerente economice. Motorul electric dezvoltă 270 CP, iar mașina are o autonomie de circa 450 de kilometri. Cu toate acestea, funcția Fast Charge va asigura o încărcare a bateriei în procent de 80% în mai puțin de 30 de minute, lucru care va garanta o autonomie de circa 280 de kilometri. Prețul de pornire al noului BMW iX3 va fi de 70.000 de euro, iar cel mai probabil, mașina va putea fi comandată începând cu luna august a acestui an.
Volvo XC40 Recharge
Volvo intră puternic pe piața autoturismelor electrice și lansează XC40 Recharge, un prim model dintr-o serie de EV-uri pe care producătorul plănuiește să le lanseze în anii viitori. Varianta electrică a deja celebrului XC40 impresionează prin performanțele motorului și prin spațiul de stocare, oferit atât de portbagajul din spate, cât și de cel din față (frunk).
XC40 Recharge este dotat cu două motoare electrice (care dezvoltă împreună 408 CP), dispuse pe fiecare ax al mașinii. Modelul poate accelera până la 100 km/h în doar 4,9 secunde și poate atinge o viteză maximă de 180 km/h, limitată pentru a eficientiza consumul. Bateria de 78 kWh oferă o autonomie reală de circa 370 de kilometri, iar timpul de încărcare mediu 0-100%, la o putere de 11 kW AC, este de circa 8 ore. Totuși, în modul Super Charge, bateria mașinii poate ajunge de la 10% la 80% în 33 de minute, dacă este încărcată la o stație cu o putere de 150 kW DC.
Opțiunile de automobile electrice disponibile pe piață devin tot mai variate, iar acest lucru ne indică faptul că sectorul EV devine tot mai competitiv. Cu toate că prețurile pentru majoritatea modelelor sunt destul de piperate pentru România, ecotichetul de 45.000 de lei și economia cu întreținerea și carburantul pot transforma o mașină electrică într-o investiție destul de avantajoasă pe termen lung.
Sursa Foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.