autovit.ro
B SECTIUNI

Totul despre Euro 7. Când intră în vigoare noua normă și ce presupune

Norma de poluare Euro 7 este un subiect delicat în ceea ce privește viitorul industriei auto din Europa, respectiv mobilitatea rutieră. În articolul de față vei afla cu ce tip de cerințe poate veni Euro 7 pentru noile autovehicule comercializate în spațiul european și, mai ales, care este data dorită de Comisia Europeană pentru ca aceasta să intre în legalitate.

Ce sunt normele de poluare Euro

Normele de poluare Euro sunt cerințe și restricții obligatorii impuse producătorilor de mașini cu motoare termice din Europa, pentru patru tipuri nocive de emisii care se degajă în atmosferă prin sistemul de eșapament al autovehiculelor. Emisiile în cauză sunt:

  • oxid de azot (NOx)
  • monoxid de carbon (CO)
  • particule fine (PM)
  • hidrocarburi nearse (THC și NMHC)

Care este rolul normelor Euro de poluare?

Normele Euro fac parte din planurile Uniunii Europene de a reduce din gazele și noxele de eșapament ale autovehiculelor care circulă în spațiul european. Altfel spus, misiunea este de îmbunătățire a calității aerului, în situația în care circulația auto generează printre cele mai mari surse de poluare atmosferică.

normele de poluare euro

Cum se clasifică normele de poluare Euro

Deși primele cercetări de poluare auto sunt realizate încă de prin anii ’70, normele de poluare au fost introduse oficial începând cu anii ’90.

Prima normă de poluare a fost Euro 1, introdusă în anul 1992. A urmat Euro 2 în anul 1996, Euro 3 în anul 2000, Euro 4 în anul 2005, Euro 5 în anul 2009. Ultima norma de poluare, introdusă în anul 2014, în baza căreia se produc în continuare cele mai noi autovehicule, este Euro 6. La cea din urmă, au fost introduse și câteva îmbunătățiri. De aceea vom găsi denumiri precum Euro 6.2 (Euro 6d-TEMP) și Euro 6.3 (Euro 6d).

Autovehiculele care nu se încadrează în niciuna dintre cele 6 norme de poluare, sunt clasificate ca fiind „non-Euro”. Este vorba de autovehiculele foarte vechi, cu peste 30 de ani vechime.

În multe dintre orașele europene, precum Bruxelles, Hamburg sau Paris, mașinile cu norme cuprinse între Euro 1 și Euro 4 sunt vizate de restricții de circulație în zonele urbane considerate „verzi”. În curând, și mașinile cu Euro 5 vor fi luate în colimator.

⏩ Citește mai multe despre orașele europene în care masinile diesel sunt interzise.

euro 7

Ce presupune Euro 7

Euro 7 va fi cea mai nouă normă de poluare și face parte din complexul și ambițiosul proiect european „Fit For 55”, ce are la bază Pactul Ecologic European. Acesta privește un mediu înconjurător mai sănătos, respectiv lupta împotriva schimbărilor climatice. Cu alte cuvinte, în 2050 Europa se dorește a fi primul continent neutru din punct de vedere climatic!

Norma de poluare auto Euro 7 va îmbunătăți o serie de aspecte din norma Euro 6, cum ar fi limitele de emisii acceptate sau modul în care se efectuează testele de poluare. Pe lângă, vine cu destule noutăți interesante.

Începând cu anul 2035 s-a votat oprirea producției de mașini cu combustie internă, respectiv comercializarea de mașini noi cu zero emisii. Cu un ultim amendament impus de Germania, un lider european în producția de autovehiculele, s-a stabilit că mașinile cu motoare termice se mai pot fabrica și după acest an, cu condiția să fie alimentate cu combustibil sintetic (e-fuels). La ora actuală, raportat la producție și costuri, pare ceva aproape imposibil.

Așadar, norma Euro 7 își propune să facă tranziția, până în anul 2035, la mașinile electrice sau, conform ultimelor dorințe, la mașinile cu motoare termice ce sunt alimentate cu combustibil ecologic. Ea încearcă să fie cea mai drastică normă de până acum în perspectiva că mașinile produse până în anul de referință 2035, care încă vor mai circula în spațiul european și după această bornă, să fie cât mai puțin poluante.

Acum este mai simplu să-ți găsești 👉 MASINA potrivită pe Autovit.ro. Nu uita să selectezi și filtrul cu norma Euro de poluare.

În continuare vedem cerințele Euro 7 propuse de Comisia Europeană în noiembrie 2022. Reamintim faptul că ele sunt încă în dezbatere și nu există încă un vot final.

Cerințe mai stricte pentru motoarele termice

Se prefigurează o nouă limită pentru oxizii de azot (NOx): 60 mg/km pentru toate motoarele termice. Provocarea este pentru motoarele diesel, care ar trebui să-și reducă oxizii de azot cu 20 mg/km față de norma actuală.

Aparent, motoarele pe benzină sunt conforme în ceea ce privește emisia de oxizi de azot. În prezent, la Euro 6, limitele sunt 60 mg/km pentru motoarele pe benzină și 80 mg/km pentru motoarele diesel.

Totodată, sunt noi poluanți atmosferici care se iau în calcul și pentru care se dorește impunerea unor limitări. Este vorba de substanțe derivate din gama de oxizi de azot (sunt vizate mașinile de tonaj), amoniac sau metan.

În acest viitor context, multe motoare diesel vor dispărea complet din producție. De exemplu, constructorul de automobile Dacia va renunța complet la motoarele diesel. Acum doar modelul Dacia Duster mai este disponibil pe un motor diesel. Este vorba de versiunea Blue dCi 115 CP.

De altfel, motoarele pe benzină de capacitate mai mare sunt mai ușor de adaptat normei Euro 7, după un principiu simplu: se scade puterea, se reduc emisiile. Motoarele mici, așa cum sunt motoarele de 1 litru montate pe clasa mică/urbană, vor deveni amintire. Prin urmare, costurile de intervenție motor-catalizator ar putea face ca motoarele de capacitate mică să dispară, întrucât dincolo de limitarea tehnică ar deveni și mai scumpe decât în prezent.

motoare euro 7

Ai nevoie să schimbi catalizatorul la autovehicul tău? Caută și alege din oferta noastră de CATALIZATOARE.

Control și testare mai amănunțită a emisiilor

Autovehiculele vor fi testate în baza aceluiași test „RDE” – Real Driving Emissions. Este vorba despre testarea introdusă după celebrul scandal „Dieselgate”. Testul este deja obligatoriu pentru norma de poluare actuală, Euro 6. Schimbarea importantă ar fi că procedura de verificare „RDE” s-ar realiza în condiții mult mai apropiate de cele din trafic, luându-se în calcul temperatura exterioară sau distanța călătoriei cu mașina.

În privința controlului, noile autovehicule vor avea montați, direct din fabrică, senzori de emisii. Ne duce rapid la gândul că un control ITP poate fi mai ușor de efectuat, prin simpla verificare a raportului emis de acești senzori. Implementarea unui Sistem de Monitorizare On-Board a emisiilor este o idee ambițioasă menită să ofere rezultate mai apropiate de realitate.

testare emisii de carbon

Cerințe de respectat pentru o perioadă mai lungă

Față de Euro 6, care prevede ca o mașină să respecte normele de poluare 5 ani de zile sau 100.000 de km, noul standard Euro 7 ar putea veni cu dublarea acestor cifre. Astfel, cerințele de poluare ar trebui respectate pe o perioadă mai lungă de timp: 10 ani de zile sau 200.000 km.

Cerințe noi pentru frâne și anvelope

Frânele și anvelopele sunt vizate în premieră de cerințele Euro de poluare auto. Se consideră că procesul de fricțiune a plăcuțelor de frână în contact cu discurile de frână generează emisii de micro-particule. Pe de altă parte, anvelopele în urma contactului cu asfaltul, sau orice suprafață de rulare, lasă și ele cantități foarte mici de microplastice. Noile cerințe se vor aplica tuturor categoriilor de vehicule.

Cerințe pentru mașinile electrice

Se pare că Euro 7 va veni și cu reguli pentru mașinile electrice. Vorbim de producția bateriilor necesare funcționării acestor mașini cu zero emisii. Se dorește ca în primii 5 ani de zile, bateria să păstreze cel puțin 80% din capacitatea de încărcare. Totodată, minimum 70% din capacitatea de încărcare ar trebuie să existe până la 8 ani sau parcurgerea a 160.000 km. Astfel, pe lângă o încredere mai mare în funcționarea îndelungată a bateriilor electrice, UE mai dorește o limitare a materiilor prime cu care se construiesc aceste sisteme de propulsie.

masini euro 7

Când intră în vigoare norma Euro 7

Norma de poluare Euro 7 ar urma să intre în vigoare în anul 2025, la 1 iulie. Ea este adresată tuturor autovehiculelor produse după intrarea acesteia în legalitate. Pentru producătorii de camioane, care se bazează într-o proporție covârșitoare pe motoarele diesel, există totuși o excepție de la regulă: anul 2027.

Lucrările la noul set universal de reguli, pentru toate vehiculele noi care vor circula în spațiul european, au început încă din anul 2018.

⏩ Citește ce defecțiuni poate indica fumul de esapament al mașinii.

Cerințele Euro 7: controverse și negocieri

De la simpla idee la propunerea certă a Comisiei Europene, norma de poluare Euro 7 a stârnit numeroase controverse și tot atâtea negocieri între producătorii de autoturisme, care își comercializează mașinile în spațiul european și cele două instituții UE, Comisia și Parlamentul European. Printre principalele critici și, totodată, argumentele aduse de producătorii de mașini, precum Volkswagen sau Renault, dar și marile grupuri de lobby auto, așa cum este ACEA, sunt:

  • cerințe inutile, cu îmbunătățiri mult prea mici față de norma actuală de poluare, în perspectiva unei piețe auto care se îndreaptă deja spre alternative 100% electrice sau hibride. Totodată, vor exista cheltuieli suplimentare de producție, ce vor afecta inclusiv decizia cumpărătorilor de mașini noi, în condițiile în care producătorii investesc alternativ și în producția de mașini electrice.
  • un timp mult prea scurt de lucru pentru implementarea noilor tehnologii, menite să limiteze poluarea auto, ce sunt necesare a fi aduse motoarelor termice. Pe lângă asta, sunt impuse teste de verificare pentru conformitate, respectiv de motoare parțial sau total modificate. În acest sens, producătorii mai cer amânarea intrării în vigoare a normei Euro 7 cu cel puțin 1 an.

În final, Euro 7 se poate dovedi a fi cea mai dură normă Euro de poluare auto, ce are un obiectiv mai mult decât evident, și anume tranziția către autovehicule cu motoare ecologice. Până la noi noutăți și prevederi finale, ai în vedere ca mașina ta să polueze în conformitate cu limitele stabilite de norma din care face parte.

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)