Utilizarea unei mașini care prezintă ulei în vasul de expansiune al antigelului, cu atât mai mult dacă o faci pe termen lung, poate duce la defecțiuni serioase. Pentru a nu scoate foarte mulți bani din buzunar, află care sunt semnele și cauzele care indică că antigelul este contaminat cu ulei de motor.
- Ce este vasul de expansiune antigel
- Semne care indică prezența uleiului de motor în vasul de expansiune al antigelului
- De ce poate apărea ulei în vas de expansiune antigel
- Ce defecțiuni poate aduce uleiul în vasul de expansiune antigel
Ce este vasul de expansiune antigel
Vasul de expansiune al antigelului face parte din sistemul de răcire al unui motor cu combustie internă. Rolul vasului este să permită expansiunea și contracția antigelului, în funcție de temperatura la care motorul funcționează. De asemenea, el îți arată la ce nivel se află lichidul de răcire (antigelul), prin marcajele de „minim” și „maxim” inscripționate într-un loc vizibil pe vas.
Funcționarea corectă a vasului de expansiune, cu un nivel corect și o calitate bună a antigelului folosit, previne supraîncălzirea și deteriorarea pieselor mecanice. Pe scurt, vei avea un motor răcit eficient.
Pentru sănătatea motorului, lichidul de răcire este esențial. Citește ce trebuie să faci dacă ai un ⏩ nivel scazut antigel.
Semne care indică prezența uleiului de motor în vasul de expansiune al antigelului
Uleiul în antigel este un semn clar care indică faptul că există o problemă tehnică ce poate afecta sistemul de răcire al motorului, respectiv buna funcționare a întregului ansamblu tehnic.
De exemplu, mâzga în vasul de expansiune poate fi, cel mai probabil, o depunere uleioasă. Uite care sunt semnele care indică prezența uleiului în vasul de expansiune:
- Peliculă de ulei care stă (plutește) la suprafața antigelului;
- Urme de ulei rămase pe pereții vasului de expansiune sau spre gâtul vasului;
- Pe capacul radiatorului se observă emulsii uleioase, adică un amestec de antigel cu ulei. Este un semn evident că uleiul a ajuns în circuitul de răcire al motorului;
- Schimbarea culorii antigelului, dar și a consistenței acestuia. Antigelul are o culoare clară, fiind limpede;
- Miros neplăcut sau alterat („miros de ars”) în vasul de expansiune. Antigelul are, de regulă, un miros neutru sau slab;
- Antigelul este uleios la atingere, aspect anormal pentru un lichid de răcire;
- Motor care se supraîncălzește frecvent, fără motive evidente. Uleiul prezent în antigel diminuează din proprietățile de răcire ale antigelului;
- Bule de aer în vasul de expansiune, atunci când motorul este turat.
În măsura în care nu ești convins că sunt urme de ulei în antigel, poți face următoarele:
- Ia un șervețel curat;
- Introdu-l în vasul de expansiune;
- Scoate rapid șervețelul îmbibat cu antigel;
- Cu ajutorul unei brichete, încearcă să dai foc șervețelului;
- Dacă șervețelul ia foc, există urme de ulei în antigel. Un lichid de răcire necontaminat nu arde.
Din păcate, cei mai mulți șoferi nu verifică interiorul vasului de expansiune al antigelului decât atunci când lichidul de răcire necesită completare. Prin urmare, dacă depistezi ulei în antigel, respectiv oricare dintre semnele de mai sus, trebuie să conștientizezi că defecțiunile mecanice nu sunt deloc de neglijat. Vezi mai jos de ce poate apărea ulei în vasul de expansiune și ce defecțiuni poate aduce dacă nu rezolvi problema.
Dacă încep să se adune tot mai multe cheltuieli cu mașina actuală, poate este momentul să te gândești la alta. Descoperă oferta noastră de 👉 AUTOTURISME!
De ce poate apărea ulei în vas de expansiune antigel
Pentru ca cele două tipuri de fluide auto să nu se amestece, funcționarea corectă a unor piese și buna etanșeitate a garniturilor sunt două aspecte-cheie.
Cauzele pentru care uleiul de motor poate pătrunde în vasul de expansiune pot fi cel mai adesea:
- Garnitura de chiulasă este arsă;
- Răcitorul de ulei (termoflot) este defect;
- Prezența unor crăpături în căptușeala, de regulă exterioară, a cilindrului;
Dintre toate cele de mai sus, termoflotul, cel care asigură schimbul de căldură, este cea mai des întâlnită cauză. Termoflotul sau schimbătorul de căldură prezintă tuburi, conectori și garnituri care pot ceda și compromite circulația corespunzătoare a uleiului și, deopotrivă, a antigelului. Așadar, are un rol vital și în caz de probleme poate determina apariția uleiului de motor în vasul de expansiune al antigelului.
De asemenea, înlocuirea garniturilor cu altele noi, precum și strângerea șuruburilor la cuplu, cu o cheie dinamometrică, sunt bune practici care elimină din cauzele apariției uleiului în antigel.
În cele din urmă, deplasează-te la un service auto pentru a se depista cauzele apariției uleiului de motor în vasul de expansiune al antigelului.
Martorii de bord ai mașinii te avertizează să iei măsuri. Vezi ce semnifica un ⏩ martor de ulei aprins și ce trebuie să faci în această situație.
Ce defecțiuni poate aduce uleiul în vasul de expansiune antigel
Prezența uleiului în vasul de expansiune, fără a lua măsuri de rezolvare a acestei situații nedorite, poate veni cu defecțiuni serioase precum:
- Apariția unor supraîncălziri frecvente. Acestea pot duce la calarea motorului, respectiv defectarea acestuia;
- Sistemul de răcire se poate înfunda sau se pot deteriora componente importante ale acestuia, precum radiatorul sau pompa de apă;
- Din cauza contaminării apărute în sistemul de răcire, respectiv a faptului că antigelul nu mai răcește eficient, există riscul uzurii premature a motorului în timpul funcționării.
În concluzie, o mașină care prezintă ulei în vasul de expansiune antigel sau invers, respectiv antigel în baia de ulei, trebuie verificată temeinic de un mecanic specialist. Folosește mașina doar dacă distanța până la un service auto este una foarte mică. În caz contrar, va trebui să fie tractată, dusă pe platformă sau, dacă este posibil, reparată în locul unde este parcată.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.