
Dacia, unul dintre cei mai importanți piloni ai economiei românești, a aniversat producerea unității cu numărul un milion pentru motorul 0.9 TCe. Micul motor cu trei cilindri este un exemplu de reducerea a cilindreei, comună în industria auto modernă și este regăsit pe o multitudine de modele ale Grupului Renault.
Producția propulsorul 0.9 TCe reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte alocate pentru uzina Dacia din România. În anul 2012, în luna iulie, Uzina Mecanică și Șasiuri a devenit prima fabrică la nivel mondial care a început producția motorului turbo de cilindree redusă. Dintre unitățile produse, Dacia a livrat circa 80% din producție către export. Clienții care au beneficiat de acest propulsor au optat pentru un model Dacia, respectiv Logan MCV, Sandero sau Sandero Stepway ori unul Renault – Clio sau Twingo. Anul trecut, pe piața din România, peste 2300 de clienți au optat pentru unitatea 0.9 TCe, pe unul dintre modelele Dacia care sunt echipate cu acest propulsor. Mare parte dintre piesele care îl compun unitatea 0.9 TCe (carterul de distribuţie, semela, capacul chiulasă, carterul cilindri, capacul palier, volanta şi arborele cotit) sunt fabricate în uzina Dacia, unde sunt implicați circa 3700 de angajaţi. Introducerea în fabricaţie a Energy TCe 90, în urmă cu aproximativ cinci ani, s-a realizat în strânsă legătură cu activitatea de ingienerie, derulată prin Renault Technologie Roumanie. Astfel, proiectul noului motor la acea vreme a cuprins perimetre diverse de activităţi (turnătoria aluminiu, uzinajul carterelor cilindri şi asamblarea motorului). În prezent, capacitatea de producție pentru unitatea 0.9 TCe este de 450.000 de unități pe an.
0.9 TCe – detalii tehnice
Datorită configurației cu turbo și trei cilindri propulsorul TCe 90 cântărește cu 15 kg mai puțin decât un motor de putere echivalentă, fără să sacrifice reprizele și accelerațiile rapide, dar nici mixul dintre plăcerea de a conduce și consumul scăzut de combustibil (5,8 l/100 km, în ciclu urban, şi 4,6 în ciclu extra-urban). Nivelul emisiilor de CO2 este cuprins între 112 şi 115 g/km, în funcţie de modelul vehiculului. Unitatea se mai fabrică și la uzina Renault din Valladolid, Spania.