Dupa multe incercari esuate si sume colosale investite de la buget, Statul Roman s-a decis sa dezvolte infrastructura rutiera in concesiune, adica cu investitie privata. Iar in acest moment se afla in derulare trei mari proiecte care vor fi finalizate in cursul anului 2016. Insa rularea pe aceste noi autostrazi va fi facuta contracost…
Invitat la emisiunea “Dupa 20 de ani” difuzata de ProTV, Dan Sova (ministrul delegat pentru infrastructura si investitii) a facut o serie de precizari cu privire la dezvoltarea retelei de autostrazi din Romania. Ministrul a precizat ca in acest moment se afla in derulare trei mari proiecte de infrastructura rutiera: autostrada Craiova – Pitesti, autostrada Comarnic – Brasov si centura de sud a capitalei. Toate aceste proiecte sunt realizate in concesiune si vor fi finalizate in cursul anului 2016. Dar ce inseamna aceasta abordare? Pai daca pana acum autostrazile erau finantate de la bugetul de stat sau prin apelarea la fondurile europene, noua strategie se bazeaza pe investitie privata, iar sumele de bani vor fi recuperate prin introducerea unui sistem de taxare. Iar pe durata acestei concesiuni, investitorul se obliga sa intretina aceste autostrazi.
Modelul financiar care va fi adoptat pentru cele trei noi autostrazi, inclusiv centura de sud a capitalei, va fi de 3 EUR/ 100 km. Iar pentru a evita aglomeratia din zonele de taxare se va renunta pentru plata “la bariera” si se va opta pentru introducerea unui sistem de plata electronic, in genul celui pentru achitarea actualei roviniete. Printre variante se numara plata prin SMS si achitarea chiar printr-un cod de bare lipit pe parbrizul masinii. Astfel, soferii vor cumpara o vinieta cu cod de bare pe care o vor lipi pe parbriz, iar in momentul trecerii prin fata camerelor de supraveghere de pe autostrada ii va fi retrasa din cont contravaloarea taxei de autostrada, in functie de distanta parcursa.
In privinta autostrazii Comarnic – Brasov, Dan Sova a mai mentionat ca dupa cele doua studii de fezabilitate esuate (in 2004 si 2011), noul proiect aflat in derulare se pare ca va fi finalizat tot in anul 2016, “inainte de alegeri”. Intrebat de costurile mari estimate pentru constructia centurii de sud a Bucurestiului, Dan Sova a precizat ca in bugetul de 2 miliarde euro necesari pentru cei 48 km de centura intra atat benzile de rulare, cat mai ales construirea a mai mult de 40 de poduri, precum si costurile de intretinere pe perioada concesiunii.
Tot la emisiunea “Dupa 20 de ani” de la ProTV, ministrul a mai adaugat ca anul acesta vor fi inaugurati inca 140 km de autostrada, insa sunt ceva intarzieri pe tronsonul Orastie – Sibiu datorate unor alunecari de teren pe o distanta de aproximativ 6 km. Totusi la nivel national, situatia infrastructurii rutiere este dramatica, Dan Sova precizand ca ar fi necesari 4 miliarde de euro pentru reabilitarea “covorului asfaltic” din Romania. Evident o suma care nu exista in conturile statului…
Ce parere aveti despre solutia construirii in concesiune si implicit taxarea soferiilor la fiecare 100 km parcursi pe autostrada?
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.